Archives of design research (디자인학연구)
- Volume 17 Issue 1
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- Pages.163-178
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- 2004
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- 1226-8046(pISSN)
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- 2288-2987(eISSN)
A Study on Hierarchy Analysis of Design Factors for Product Development Process
신제품 개발과정에 있어서의 디자인요소 분석을 통한 계층화 연구
Abstract
In this study, in order to achieve the before-mentioned study purpose, the importance of developing the new product, the relationship with the design, and the design element for developing the new product were considered. In order to extract the importance of the design element which is applied to the development of the new product design, the research model about the induction of the priority was created, the evaluation items were instituted, and the demonstrative research approach was performed in order to recognize the relationship among those elements. Firstly, in the process of selecting the items for the application, 14 evaluation elements which were extracted through the advanced study data were grouped in 4 kinds of dimensions, and the properties which are related with the Digital TV product were composed up of 36 items. Through the factor analysis, by decreasing the detailed standard for the evaluation of 36 items, the parsimony was secured, and the characteristics which the various items contain induced into one factor. Secondly, the detailed factors which were united into one factor went under the paired comparison as one by one through AHP again, and then the importance degree was generated. First of all, as the first stage of AHP, the decision making factors which affect the whole achievement of purpose of the decision making were classified as in a hierarchical style. From these research results, it was known that the functional factor and esthetic factor in the process of designing the new product are the major affecting variables, and it was confirmed that in case of the Digital TV products group, the factors such as the high quality of picture, big screen, user interface, sound, product reliability, style, size, indoor reproduction, and guarantee are the main factors which influence the need of the consumers in purchasing products.
본 연구에서는 신제품 개발시 최적 디자인을 선정하기 위한 의사결정방법이 많지 않은 상황에서 계층적 분석 모형을 이용해 신제품 디자인 요소들간의 계층적 구조를 분석하고 요인별 중요도를 추출하였다. 신제품 디자인 개발에 적용되는 디자인 요소의 중요도를 도출하기 위해 우선순위 도출에 관한 연구모형을 설계하고, 평가항목을 설정하였으며, 이들 변인들간의 관계를 알아보기 위해 실증적 연구접근을 실시하였다. 분석에 의한 디자인 요소별 평가결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 적용을 위한 항목선정에 있어서 선행연구 자료를 통해 도출한 평가요소들을 다차원척도를 통해 4가지 차원으로 그룹화하였으며, Digital TV 제품과 관련된 속성을 36항목으로 구성하였다. 요인분석을 통하여 36항목의 평가세부기준들을 가능한 줄여서 간명성을 확보하고, 여러 항목들이 가지고 있는 특성을 하나의 요인으로 줄였다. 그 결과로 기능적 요소에서는 4개 요인을 추출하였고, 심미적 요소에는 3개 요인을 추출하였으며, 상징적 요소와 경제적 요소에서는 각각 2개 요인을 추출하였다. 둘째, 하나로 묶은 세부요인들은 다시 계층적 분석법을 통해서 서로간의 1:1 비교를 통해 중요도를 산출하였다. “Digital TV 구매시 디자인 요소의 중요도 평가”라는 전반적인 목표를 달성하기 위해 고려해야 할 상위기준과 각 기준에 대한 하위기준을 계층화하고 그에 따른 쌍별비교를 통해 요소의 중요 우선순위를 도출하였다.