A Study on Implementation of 3D Player based on MPEG-4 Using Java Language

Java언어를 이용한 MPEG-4기반 3차원 플레이어의 구현에 관한 연구

  • 박영경 (성균관대학교 정보통신공학부 디지털신호처리연구실) ;
  • 김용호 (성균관대학교 정보통신공학부 디지털신호처리연구실) ;
  • 정종진 (전자부품연구원 인터넷미디어연구센터) ;
  • 김중규 (성균관대학교 정보통신공학부 디지털신호처리연구실) ;
  • 안상우 (한국전자통신연구원 방송미디어연구부) ;
  • 최진수 (한국전자통신연구원 방송미디어연구부) ;
  • 김진웅 (한국전자통신연구원 방송미디어연구부) ;
  • 안치득 (한국전자통신연구원 전파방송연구소)
  • Published : 2004.01.01

Abstract

With MPEG-4 3D mesh coding(3DMC), the problem of the need of a wide bandwidth can be solved to store and transmit 3D information because of its high compression rate. And to realize the 3D information service with broadcasting or internet, one needs to transmit not only the 3D contents but also the 3D player. Therefore, in this paper we implement a 3D player based on MPEG-4 using a java language. A well-known java language employed in this paper provides the player with a wider range of applications, for example, when the O/S or the platform are different, due to its properties of scalability and universality. The implemented player which has functions (translation, rotation, etc) that can manipulate contents decodes the 3D contents and displays them. In addition, the player has a network function that receives a 3D content from the server. This paper explains the architecture and characteristics of the player and shows its simulation results.

MPEG-4 3D mesh coding(3DMC)은 높은 압축률을 가지므로 3차원 정보를 저장, 전송하는 데 요구되는 큰 대역폭의 문제를 해결할 수 있다. 그리고 방송이나 인터넷을 통한 3차원 정보 서비스의 실현을 위해서는 3차원 정보와 함께 정보를 출력할 수 있는 플레이어를 동시에 전송하는 것이 요구된다. 따라서 본 논문에서는 java언어를 이용하여 MPEG-4 기반의 3차원 플레이어를 구현하였다. 다른 언어와 차별화 된 java의 특징인 scalability, universality는 015나 플랫폼 성격이 다를지라도 플레이어가 동작할 수 있도록 해준다. 플레이어는 MPEG-4 3D mesh decoder의 기능을 가지며 rendering을 위해 java 3D API를 이용하였다. 또한 이동, 회전 등 콘텐츠의 조작을 위한 사용자 인터페이스를 제공하며, 서버로부터 콘텐츠 파일을 전송 받는 네트워크 기능이 구현되었다. 플레이어를 이용하여 MPEG-4 3DMC에 의해 생성된 다양한 콘텐츠를 출력하고 성능을 테스트하였다.

Keywords

References

  1. Fernando Pereira, Touradj Ebrahimi, 'The MPEG-4 book', Prentice Hall, IMSC, 2002
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