A Study on the Implementation and Improvement of Differentiated Curricula

수준별 교육과정의 운영 실태와 개선 방안 연구

  • Received : 2004.03.25
  • Accepted : 2004.05.24
  • Published : 2004.07.31

Abstract

The purpose of this study was to analyze the current implementation states of the differentiated curriculum at the middle school and to propose ways to improve it. For that purpose this study conducted a survey and had the interviews with the middle school mathematics teachers. The items of survey and interviews consisted of the two main parts: current states and needs about the special supplementary courses and enriched supplementary courses. The results showed that there were discrepancies between the current states and the needs of the differentiated curriculum. This means the efforts to improve the current states are needed. The strategies for improving the implementation of the differentiated curriculum are as follows: 1. The use of various standards including the subject-achievement level and students' or parents' opinions is needed in selecting the students of special supplementary course. 2. More relevant special supplementary materials need to be developed and utilized. 3. The ability grouping is recommended for the differentiated instruction. 4. The deliberation of developing the enriched and supplementary texts is requested. 5. The study for differentiated evaluation of students is demanded.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국학술진홍재단

References

  1. 교육인적자원부, 중학교 교육과정 편성․운영 자료(Ⅲ), 수준별 교육과정 편성․운영의 실제, 2001
  2. 교육인적자원부, 제7차 교육과정 적용실태 조사결과, 2002
  3. 김경애, 중학교 단계형 수준별 교육과정 운영에 대한 실태 분석-수학과 특별보충과정을 중심으로-, 석사학위논문, 교육대학원, 부산대학교, 2002
  4. 김대현․정성아, 초등학교의 수준별 교육과정 운영에 관한 연구, 교육과정연구, 21(1), 61-88, 2003
  5. 황희숙, 정보화 사회의 교육 패러다임으로서의 구성주의(본질과 교육적 적용), 수산해양교육연구 제 10권 1호, pp.100-119, 1998
  6. 김삼곤, 수산․해운계 고등학교 제 7차 교육과정 각론 개정 연구, 수산해양교육연구 제 12권 1회, pp.83-97, 2000
  7. 김삼곤․주수동․김성재, 제 7차 수산․해운계 고등학교 교육과정의 기본 구성방향, 수산해양교육연구 제 10권 2호, pp.166-128, 1998
  8. 김석우․윤명희․박소영․박수홍, 중학교 수준별 교육과정 운영 실태 분석 연구: 질문지법을 중심으로, 교육평가연구, 15(1), pp.27-49, 2002
  9. 김재춘, 증보판 수준별 교육과정의 이해, 서울: 교육과학사, 2000
  10. 김재춘․박소영․김병주, 제7차 교육과정의 문제점 및 개선 방안 연구(Ⅰ), 2003년도 교육인적자원부 위탁 교육과정 후속지원 연구과제 답신보고, 2003
  11. 류방란, 제7차 교육과정 운영의 실제 분석과 과제, 한국교육개발원 교육정책연구본부 기본과제 심의본, 2003
  12. 박소영, 중학교 수준별 수업 운영 실태에 관한 교사 인식 조사. 교육과정연구, 19(2), pp.95-118, 2001
  13. 박소영, 수준별 교육과정의 개선 방안 연구, 한국학술진흥재단 박사후연수 결과보고서, 2004
  14. 박찬봉, 수준별 교육과정 운영의 실태와 촉진 요인 분석, 경남대학교 박사학위논문, 2002
  15. 이승복, 학습부진아의 굴레, 한국교육개발원, 우리 교육을 바라보는 50인의 창, pp.205-209, 2003
  16. 이용숙, 수준별 교육과정, 어떻게 편성․운영할 것인가? 교육개발, 여름, pp.84-91, 1999
  17. 이화진, 제7차 교육과정의 성공적인 정착을 위한 후속 지원 연구 - 수준별 교육과정 운영 및 평가 방안을 중심으로 -, 교육정책연구 보고서, 2000
  18. Marsh, C., Key concepts for understanding curriculum. London: The Falmer Press, 1992