초록
도심지의 토지 이용률을 높이기 위하여 상대적으로 단면이 작은 원형 강교각의 건설이 요구되고 있다. 이때 줄어든 단면으로 인해 감소된 좌굴내하력을 높이는 방안으로 수직보강재의 적용을 고려할 수 있다. 그러나 수직보강재를 적용함으로써 얻어질 수 있는 좌굴내하력의 증가효과는 아직 명확하지 않다. 본 연구에서는 기하학적, 재료학적 비선형을 고려한 탄소성 유한요소해석을 수행하여 원형강교각의 반지름-두께비에 따른 수직보강재의 수가 좌굴내하력에 미치는 영향을 명확히 하였다. 또한, 수직보강재의 폭과 두께, 원형강교각의 세장비에 따른 좌굴해석을 수행하여 그 관계를 명확히 하였다.
To increase the efficiency of the urban areas, pipe section steel piers, which have relatively small sections, must be constructed. Since smaller sections mean decreased load capacity, longitudinal stiffeners were applied to the pipe section steel piers to increase their load capacity. Increased load capacity through longitudinal stiffeners, however, could not yet be confirmed. Therefore, the effect of longitudinal stiffeners on the load capacity of pipe section steel piers still needs to be studied. In this paper, the effect of the number of longitudinal stiffeners on the load capacity of steel piers was determined by carrying out elastic plastic FE analysis on material and geometric non-linearity. In addition, comparative analyses of the parameters of the width, the thickness of longitudinal stiffeners, and the slenderness ratio of steel piers were carried out to determine the effects of longitudinal stiffeners.