An Empirical Study of Customer's Repeat Visit Frequency on the Internet

인터넷 이용자들의 웹사이트 재방문 빈도에 관한 실증적 연구

  • Lee, Suke-Kyu (Marketing at Hankuk University of Foreign Studies' School of Business Administration)
  • 이석규 (한국외국어대학교 경영학과)
  • Published : 2003.05.31

Abstract

This study explores whether a NBD type of model can be applied to characterize the underlying frequency distribution of online consumer's visit behavior. In this study, the following two research questions are addressed: (1) How can we characterize the underlying distribution pattern(s) of the number of repeat i i visits to a site? (2) How can consumer's Internet usages and his/her demographics affect the average number of visits to the site? Through the empirical investigation, this study found that NBD models are directly applicable to characterize the underlying distribution of visit frequency on the Internet. Furthermore, this study addresses some managerial implications for understanding how site visits are determined. Especially this study highlights the relationship between repeated visits and the visitors' Internet Usages and demographics. The proposed models are estimated and validated by online panel data that covers more than 1000 different sites and has 800,000 observations.

본 연구는 소비자들의 선택모형에서 널리 사용된 NBD (Negative Binomial Distribution) 타입의 계랑적 모델 접근법이 온라인 상에서 소비자들이 특정한 기업의 웹사이트를 방문하는 행위를 설명하는데 적용될 수 있는지를 탐구한다. 본 연구에서는 다음의 두 가지 연구 주제를 다루고 있다. 첫째, 소비자들이 웹사이트를 반복하여 방문하는 행위의 빈도에 관한 분포를 확률적으로 규정하며, 둘째로는 그러한 소비자들의 반복된 이용빈도의 분포에 소비자들의 일반적인 인터넷 사용패턴과 인구 통계적인 변수들이 어떤 영향을 미치는지를 조사하고 있다. 일련의 실증적 분석을 통하여, 이 논문은 마케팅의 선택모형 (Choice Model)들에서 널리 사용된 NBD 타입의 모댈들이 인터넷상의 사이트 방문빈도 연구에도 잘 적용될 수 있음을 보여주고 있다. 그리고 이 연구는 이러한 소비자들의 이용빈도에 관한 모델개발이 온라인 기업의 당면문제에 어떠한 영향을 미치는 지를 설명한다. 특히 본 연구는 반복된 이용빈도와 소비자들의 일반적인 인터넷사용 특징 및 인구 통계적인 변수들과의 상호관계를 규명했다. 본 연구에서 제시된 모델들을 추정하고 검정하기 위해 800,000번의 방문 기록과 1000개 이상의 상이한 방문사이트 수로 구성된 웹 패널 데이터를 사용하여 실증분석을 연구에서 제시하는 모델을 개발하고 검증하였다.

Keywords