A Study about Designing of Ceramic Button with it's Manufacturing

현대(現代)패션에 응용(應用)된 장식적(的) 단추의 디자인 개발(開發)및 제작(製作)에 관(關)한 연구(硏究) -구스타프 클림트의 작품(作品)을 중심(中心)으로-

  • Baik, Jeong-Hyun (Dept. of Clothing & Textiles, Chonnam University) ;
  • Bae, Soo-Jeong (Dept. of Clothing & Textiles, Chonnam University, Human Ecology Research Institute)
  • 백정현 (전남대학교 대학원.전남대학교 의류학과) ;
  • 배수정 (전남대학교 생활과학연구소)
  • Published : 2003.06.30

Abstract

The purpose of this research is to expand the realm of a button for a decorative purpose through embossing the effect and gravity of a button in fashion by designing the new ceramic buttons which are mainly used for decorative function in costume. In order to acquire a motif for the design, I analyzed several works of Gustav Klimt. As the result, those feature can be classified into the use of decorative lines, mosaic forms, and harmony of golden yellow and black, and it can be applied to buttons and clothes design. The sort of clay used in manufacturing the ceramic buttons was white clay to have high density and to diffuse light well, and press shaping techniques using plaster mold were employed. The baking was performed in an electronic kiln at $800^{\circ}C$ for the first time and at $1250^{\circ}C$ for the second time. Based on wearable designs in 2002/2003 F/W Trend of Interfashion Planning, I made three pieces of dress which could express the button's capability of decoration with effect. This is expressing a simplified form which shows up in details of and yellow and red pink were used to harmonize with golden yellow clothes. As an application of shapes of foliage in I transformed its size and form to be consistent with a jacket and a tube top. To accord with golden beige costume, I made a curve, showing up in Klimt's paintings, with golden color on a circle shape which was also a main motif in his paintings.

Keywords

References

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  13. 퇴폐주의를 일컫는 말로, 19세기말의 시대적 분위기 속에서 프랑스에서 유럽 각국으로 퍼져 퇴폐적이고 관능적인 예술 경향으로 뒤에 상징주의로 발전하였다
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  15. 도자성형기법 중 동일한 형태를 반복 생산하기 위한 것으로 형체를 석고로 뜬 후 마른 석고틀에 흙을 눌러 압력을 가하면서 형태를 떠내어 복제하는 방식이다
  16. 유약의 일종으로 유리화되어 태토가 보이므로 초벌구이한 위에 그림을 그리거나 색을 사용한 경우에 광택을 주기 위해 사용한다
  17. 施釉: 도자 제품에 유약을 바르는 것으로, 시유 방법에는 일반적으로 초벌구이한 도자물을 유약에 담그거나 붓는 것이다
  18. 燒成, firing: 조합(調合)된 원료를 가열하여 경화성물질(硬化性物質)을 만드는 조작을 말하며, 주로 초벌구이가마에서 가열(800~900℃) 한 후 유약을 칠하여 재벌구이(1,300-1,500℃)를 한다
  19. 재벌 후 700~800℃에서 한번 더 소성하는 것으로, 저화도 안료나 금을 발색제로 이용할 수 있다
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