'전산화 신경인지기능검사'를 통한 학령기 정상아동의 신경심리학적 특성

The Neuropsychological Characteristics of the Elementary School Aged Child by 'Computerized Neurocognitive Function Test'

  • 이종범 (영남대학교 의과대학 정신과학교실) ;
  • 김진성 (영남대학교 의과대학 정신과학교실) ;
  • 서완석 (영남대학교 의과대학 정신과학교실) ;
  • 신현진 (영남대학교 의료공학연구소) ;
  • 배대석 (영남대학교 의과대학 정신과학교실) ;
  • 이준엽 (영남대학교 의과대학 정신과학교실)
  • Lee, Jong-Bum (Department of Psychiatry, College of Medicine, Yeungnam University) ;
  • Kim, Jin-Sung (Department of Psychiatry, College of Medicine, Yeungnam University) ;
  • Seo, Wan-Seok (Department of Psychiatry, College of Medicine, Yeungnam University) ;
  • Shin, Hyoun-Jin (The Institute of Biomedical Engineering, Yeungnam University) ;
  • Bai, Dai-Seg (Department of Psychiatry, College of Medicine, Yeungnam University) ;
  • Lee, Jun-Heob (Department of Psychiatry, College of Medicine, Yeungnam University)
  • 발행 : 2003.12.15

초록

연구목적: '컴퓨터화된 검사'인 전산화 신경인지기능검사가 학령기 정상아동의 신경심리학적 발달특성을 반영하는 지를 알아보고자 하였다. 방 법: 2002년 6월부터 2003년 1월까지 평균 범위 이상의 지능을 유지하고 있고, 배제기준(rule out criteria)을 통과한 학년별 남녀 각각 10명씩, 120명의 정상아동에게 K-ABC, K-PIC 및 전산화 신경인지기능검사를 실시하였다. 결 과: 정상아동의 표집과정에서 지능의 통제와 엄격한 배제기준의 적용을 통하여 전체 아동의 21.1%가 분석과정에서 제외되었지만 학년별 인원과 성비를 동일하게 유지하면서 지능의 차이가 없는 연구 대상자 120명을 선발할 수 있었다. 학년에 따른 CNFT의 결과비교에서, 주의력 검사, 기억력 검사 및 고위인지기능검사 대부분에서 학년에 따른 유의한 차이가 있음을 확인하였으며, 주로 초등학교 저학년(1학년과 2학년)과 고학년(5학년과 6학년)에서 나타남을 확인하였다. 주의력 검사의 경우, 학년이 증가함에 따라 점차 수행이 행상되는 특성을 확인하였고, 단기기억력 검사에서 역방향 검사와 순방향검사의 차이, 연령에 따른 수행차이가 선행연구와 동일함을 발견할 수 있었다. 회상(recall) 과제로 구성된 언어청각검사와 재인(recognition)과제로 구성된 시각도형기억검사 또한 대인검사로 실시된 선행연구에서와 마찬가지로 연령에 따른 변화특성이 확인되었다. 고위인지기능검사에서도 주의력 검사 및 기억력 검사에서 연령에 따른 변화특성이 발견되었다. 결 론: 본 연구에서 성인을 대상으로 하여 개발된 CNFT가 아동의 신경심리학적 특성을 적절히 반영하고 있음을 확인할 수 있었고, 이를 위하여서는 연구 대상자의 표집단계에서부터 지적수준의 통제와 더불어 엄격한 배제기준의 적용이 필요함을 알수 있었다.

Objective: This study is to examine the neuropsychological and developmental characteristics of the Computerized Neurocognitive Function Test among normal children in elementary school. Methods: K-ABC, K-PIC, and Computerized Neurocognitive Function Test were performed to the 120 body of normal children(10 of each male and female) from June, 2002 to January, 2003. Those children had over the average of intelligence and passed the rule out criteria. One-way ANOVA and Bonferroni were used for statistical analysis. Results: In sampling of normal children in elementary school, the control of intelligence level and strict rule out criteria were applied. As a result, although 21.1% were excluded from of total participants, the children that passed the rule out criteria had over the average of intelligence and not differ in the intelligence level among the graders. Comparing Computerized Neurocognitive Function Test results among the graders, almost of variables had significant difference among the graders and especially between the 1st to 2nd and the 5th to 6th graders. In the attention tests, as rising the graders, the performance of tests were improved. In the short-term memory tests, the difference between forward and backward tests were same as the previous research result. The verbal auditory learning test composed of recall task and visual figure memory test composed of recognition task were same as the previous research result using the individual power or achievement test and also as rising the graders, the performance of those tests were improved. The higher cognitive function tests had the same results with other tests. Conclusion: The Computerized Neurocognitive Function Test devised for adult can be used of assessing child neuropsychological characteristics. For this objective, more strict sampling criteria, control of the intelligence and psychopathology were needed.

키워드