A Comparison of Information Retrieval Strategies according to cognitive patterns in Elementary Students

초등학생의 인지양식에 따른 검색전략비교

  • 윤미소 (제주대학교 교육대학원 컴퓨터교육과) ;
  • 김한일 (제주대학교 사범대학 컴퓨터교육과)
  • Received : 2003.06.09
  • Accepted : 2003.07.14
  • Published : 2003.07.30

Abstract

The popularization of the Internet brought about easy access to a huge amount of information, yet it is hardly easy for one to find information in need. Therefore, information users must have information retrieval abilities to gather, analyze and utilize data in efficient ways. In general the information retrieval strategies of each user are all different, and consequently the retrieved result also significantly varies from one to another. This paper describes an experimental study on information retrieval behaviors in elementary students, and analyzes the variation in retrieval strategies and results by examining cognitive patterns based on their personal characteristics, specifically their cognitive patterns. As a research result we propose a set of education requirements which can improve students' information retrieval abilities and the efficiency of the information retrieval system.

인터넷에 많은 정보가 있지만, 검색자가 자신이 필요한 정확한 정보를 찾기는 쉽지 않다. 따라서 정보 효율적으로 수집, 분석, 활용하는 능력을 길러주는 교육이 요구된다. 일반적으로 검색자들은 저마다의 방법을 통해 정보 검색 과정을 수행하므로, 이때 검색된 결과물은 개인에 따라 상이하게 나타난다. 본 연구는 초등학생의 정보 검색 활동을 관찰하여 검색자의 개인별 특성, 특히 인지 양식에 따른 정보 검색 전략과 검색 결과의 차이를 분석한다. 또한 이를 통해 정보 검색 능력 신장 및 정보 검색 시스템의 효율성 제고를 위한 교육 방안을 제안한다.

Keywords