초록
소비자 욕구의 다양화와 관련 기술 등의 발달로 인하여 피부 미화, 청결 등의 단순한 효능만을 가지던 화장품이 이제는 주름개선, 미백 등의 실질적인 효능 효과를 가지는 제품으로 상품의 개발 방향이 변화되었다. 국내에서도 이러한 흐름에 발 맞추어 2000 년 식품의약품안전청 고시에 의해 화장품법이 제정되었고, 국내 화장품 산업이 발전할 수 있는 도약의 전기와 함께 본격적인 `기능성화장품'시대가 개막되었다. 2000 년 7 월 화장품 법 시행 이후 나름대로 정착되어가고 있는 기능성 화장품 제도가 변화하는 여성 소비자들에게 어떻게 이해되고 있는지를 라이프스타일 중심으로 파악해 봄으로써 라이프 스타일에 따른 기능성 화장품의 소비자 유형 분류에 대한 기초 정보 제공과 기능성 화장품 시장 세분화에 대한 마케팅 전략 수립의 기초 자료가 되리라 사료된다.
Cosmetics have had only simple efficacy such as cleansing, beautification, and so on. The latest development tendency for cosmetics turned to make goods that is effective and efficacious for whitening, anti-wrinkle, etc., due to various wants of consumers, development of relative technical, etc. According to this stream, Korea Cosmetics Law has been enacted by the Notification of the Korea Food and Drug Administration in 2000. The establishment of Korea Cosmetics industry and opened regular 'Cosmeceuticals Time'. Since the Korea Cosmetics Law took effect on July 2000, the cosmeceuticals system has settled down according to its lights. This research studied how women consumers were understanding the cosmeceuticals system focused on their life style. This study is considered to offer a basic information about consumer's type and to be a groundwork data for working out a marketing strategy about the subdivision of cosmeceuticals market.