Evaluation of the Permanent Deformation Behavior on Geosynthetics-Reinforced Asphalt Pavement by using the Wheel Tracking Tests

휠트래킹 시험을 통한 토목섬유시트 보강 아스팔트포장의 소성변형 거동특성 평가

  • 조삼덕 (한국건설기술연구원 지반연구부) ;
  • 이대영 (한국건설기술연구원 지반연구부) ;
  • 김진환 (한국건설기술연구원 지반연구부) ;
  • 김남호 (한국기술교육대학교 건축공학과)
  • Published : 2003.09.30

Abstract

The major pavement distress types found in the domestic roadways include rutting, fatigue cracking, and reflection cracking which are results of the environment and repeated traffic loads. These distresses usually occur before pavements approach their design life, and therefore, a significant amount of national budget is spent for maintenance of roadway pavements. The purpose of this study is to establish a geosynthetics-asphalt pavement system. For the study, wheel tracking tests are conducted to analyze the controlling effect of geosynthetics on rutting of asphalt pavement. On the basis of these works, the reinforcement effect of geosynthetics on the rutting of the asphalt pavement is clarified and deformation characteristics of geosynthetics-asphalt mixture is examined.

국내 도로포장의 주요 파손형태는 주변환경 및 반복교통하중 조건에 의한 소성변형, 피로균열, 반사균열, 온도균열 등이 있는데, 포장이 설계수명에 도달하기 이전에 주로 발생하며 이로 인한 도로포장의 유리관리에 막대한 국가예산이 낭비되고 있는 실정이다. 본 연구는 토목섬유를 보강한 아스팔트 포장 시스템을 평가하는 것으로 이를 위해 아스팔트 포장 소성변형에 대한 토목섬유의 보강효과를 분석하고자 휠트래킹 시험을 수행하였으며, 토목섬유 보강에 따른 토목섬유와 아스팔트 혼합물의 거동특성을 고찰하였다.

Keywords