Cognition of Middle School Students about 'The Material and Change of the Earth's Crust'

'지각의 물질과 변화' 단원에 대한 중학생들의 인식

  • Hwang, Ji-Hyeon (Division of Science Education, Chonbuk National University) ;
  • Kim, Cheong-Bin (Division of Science Education, Chonbuk National University) ;
  • Cho, Kyu-Seong (Division of Science Education, Chonbuk National University)
  • 황지현 (전북대학교 과학교육학부) ;
  • 김정빈 (전북대학교 과학교육학부) ;
  • 조규성 (전북대학교 과학교육학부)
  • Published : 2003.04.30

Abstract

This study is focused on how much middle school students who study the chapter of first-grade science,'The Material and Change of the Earth's Crust', connect and understand what they learn with their environment and surroundings. This paper will discuss the connection between school education and living surroundings and how much the difference between the surroundings influences students' concepts and attitudes toward science. This study included 330students in the second year of middle schools from Jeonju, Buan and Jinan in Jeollabuk-do. This study analyzed students' concepts of mineral and rocks by having them observe samples in class. Only 16 percent of the students observe surrounding rocks with interest, but most of them are not interested. Chaesukgang and Mountain Mai are two local places in Jeollabuk-do which have a lot of specific stratum and geological structures, so it's easy for teachers to provide an outdoor experience by showing the students rocks and geological structures. Although which students have a little more observation experience than Jeonju area students, students who throughout the county seldom do outdoor observation learning. By collecting and observing the surrounding minerals and rocks, along with teaching the chapter 'The Materials and Change of the Earth's Crust', and by visiting outdoor locations while teaching about geological structures, we can improve our teaching.

이 연구는 중학교 1학년 과학의 '지각의 물질과 변화' 단원을 공부한 중학생들이 학습한 지질개념을 자연환경과 생활주변에 얼마나 연계시켜 인식하고 있는가를 조사하여 학교교육과 생활환경과의 연계성을 논의하고 주변 자연환경의 차이가 개념 이해와 과학적 태도에 얼마나 영향을 주는지 연구하였다. 연구 대상은 전라북도 전주시, 부안군, 진안군 소재 중학교 2학년 학생 330명을 대상으로 조사했다. 광물과 암석의 경우, 학교학습에서 그 표본관찰 등으로 개념은 정립되어 있는 것으로 분석되었으나, 생활주변의 암석을 관심있게 관찰한 학생은 16%에 불과하며 대부분은 관심이 없다. 전라북도 내 소읍지역 부안과 진안지역에는 주변에 특별한 지층과 지질구조를 가진 채석강과 마이산 등이 있어 암석 및 지질구조의 야외관찰 학습에 연계 지도가 용이한 지역이나 전주지역 학생보다 관찰경험이 조금 많을 뿐, 전 지역 학생들 모두 야외관찰 학습을 거의 하지 않고 있다. '지각의 물질과 변화' 단원의 학습 시, 주변의 야외 관찰 학습장을 찾아서 광물과 암석을 채집해 관찰하고 크고 작은 지질구조를 입체적으로 관찰함으로써 학습의 효과를 높이도록 해야 한다.

Keywords

References

  1. 중학교 교육과정 해설(Ⅲ) 교육부
  2. 한국 지구과학회 춘계 학술 발표회 및 교육심포지움 제7차 과학과 국민공통기본 교육과정 김병기
  3. 중학교 과학 1 교과서 박봉상;서정쌍;박희송;긴윤우;정대영;허성일;서광호;최병수
  4. 한국지구과학회지 v.20 no.4 중학교 과학 교과의 지질학영역에 대한 STS 수업의 적용효과 박선영;김규환;문지원
  5. 한국교원대학교 대학원, 박사학위논문 야외지질 학습장에서 고등학교 학생들의 암석과 지질구조 동정 과정 분석 박진홍
  6. 한국지구과학회지 v.20 no.1 중·고등학생을 위한 지질 학습장 개발 및 야외활동 지도방안 박진홍;정진우;조규성;이병주
  7. 한국생물과학회지 v.21 no.2 중등학교 과학 교사들의 현장체험 학습 실행 실태 이선경;김희백;장남기
  8. 중학교 과학 1 교과서 이성묵;채광표;김기대;노태희;정지오;서인호;김영수;김윤택;이세영;이문원;권석민;손영운
  9. 한국지구과학회지 v.23 no.4 지구계교육 프로그램의 적용에 따른 학습자의 반응 조규성;강현아
  10. 한국지구과학회지 v.23 no.8 야외지질학습장의 개발과 활용에 따른 학생들의 과학에 대한 정의적 영역과 학업성취에 미치는 효과 조규성;변흥룡;김정빈
  11. 한국교원대학교 대학원, 석사학위논문 고등학생들의 광물과 암석에 대한 흥미도 및 이해도에 관한 연구 최준경
  12. 한국과학교육학회지 v.17 no.1 중등학교 과학과 야외활동의 실태 및 개선 방안 홍정수;장남기
  13. Journal of Research in Science Teaching v.15 The novel field trip phenomenon: Adjustment to novel settings interferes with task learning Falk, J.H.;Martin, W.W.;Balling. J.D. https://doi.org/10.1002/tea.3660150207
  14. Journal of Biological Education v.19 no.3 Biological fieldwork-a study of the attitudes of sixth-form pupils in a sample of schools in England and Wales Gayford, C.G. https://doi.org/10.1080/00219266.1985.9654730
  15. Unpublished Doctorial dissertation, University of Arkansas The status of the field trip as a method of science instruction in Oklahoma high schools, and factors affecting its use Hickman, B.S.
  16. International Journal of Science Education v.20 Fieldwork in the life sciences Lock, R. https://doi.org/10.1080/0950069980200602
  17. Journal of Geological Education v.43 Field studies benefit students and teachers Manner, B.M. https://doi.org/10.5408/0022-1368-43.2.128
  18. Joural of Geological Education v.41 Preserver elementary teachers knowledge of rocks and their formation Stofflett, R.T. https://doi.org/10.5408/0022-1368-41.3.226