An analysis of Science Class According to Inquiry Score by Pre-Service Science Teacher

예비 과학 교사가 탐구 점수표에 따라 분석한 현장 과학 수업

  • Published : 2003.10.30

Abstract

The teacher plays important role at students' achievement. This study analyses science class by pre-service science teacher. An survey tool for analysis of science class was composed of the lesson, student behavior, teacher behavior and questioning techniques. Pre-service science teacher analyzed the science class of 100 science teacher. The results of this study showed that pre-service science teacher analysis that current science class did not focused on inquiry-oriented. The score of science class did not statistically significantly difference by science teacher's characteristics as gender and age. Also, they analyses that science teacher use concept-oriented and teacher-oriented method.

학생들의 학업 성취에 교사가 결정적인 역할을 한다. 본 연구는 학교 현장에서 이루어지고 있는 과학 수업을 과학 예비교사들이 분석하였다. 과학 교사의 수업을 분석 위한 검사 도구는 수업, 학생 행동, 교사 행동, 발문의 4가지영역으로 구성되었다. 100명의 과학 교사의 수업을 예비 교사들이 참관한 것을 분석하였다. 그 결과, 예비교사들은 과학 교사의 수업은 탐구 중심으로 이루어지지 못하고 있는 것으로 분석하였다. 교사의 성과 연령의 특성에 따라서 과학 수업에 통계적인 차이가 없는 것으로 분석되었다. 또한, 과학 수업이 개념 중심 그리고 교사 중심으로 수업이 이루어지고 있음을 분석하였다.

Keywords

References

  1. 길양숙(1999). 중등학교 교사들이 사용하는 수업 방법 및 교수행동의 분석. 교육과정연구, 17(1), 301-331
  2. 김영신, 정완호(2001). 과학적 사고력 발달에 영향을 미치는 변인의 규명에 대한 연구. 한국과학교육학회지, 21(3), 590-608
  3. 김효남(1994). 정성적 연구방법에 의한 미국 초등학교 과학 수업분석. 한국초등과학교육학회지, 13(2), 135-142
  4. 이광호, 조규성, 김수민(2000). 탐구적 과학수업에 대한 전북지역 과학교사의 인식 조사 연구. 전북대학교 과학교육논집, 25, 53-63
  5. 이재천, 김범기(1998). 과학수업에서 교사에 의해 조성되는 심리적 학습환경측정 도구개발. 한국과학교육학회지, 18(3), 313-325
  6. 홍성일, 우종옥, 정진우(1995). 과학과 수업 방법의 요인 분석 연구. 한국과학교육학회지, 15(4), 394-403
  7. Adams, P. E.. & Krockover, G. H.(1997). Concerns and perceptions of beginning secondary science and mathematics teachers, Science Education. 81(1), 29-50 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199701)81:1<29::AID-SCE2>3.0.CO;2-3
  8. Anderman. E, M., & Young. A. J.(1994). Motivation and strategy use in science: Individual differences and classroom effects. Journal of Research in Science Teaching, 31(8), 811-831 https://doi.org/10.1002/tea.3660310805
  9. Carey. S., & Smith. C.(1993), On understanding the nature of scientific knowledge. Educational Psychologist. 28. 235-251 https://doi.org/10.1207/s15326985ep2803_4
  10. Crawford, B. A.(1999). Is it realistic to expect a preservice teacher to create an inquiry-based classroom? Journal of Science Teacher Education. 10. 175-194 https://doi.org/10.1023/A:1009422728845
  11. Hashweh, M. Z.(1987). Effects of subject-matter knowledge in the teaching of biology and physics. Teaching and Teacher Education. 3(2). 109-120 https://doi.org/10.1016/0742-051X(87)90012-6
  12. Joyce. B., & Weil. M.(1980). Models of teaching(3rd ed.), New Jersey: Prentice-Hall. INC.
  13. Lawson. A. E.(1995). Science teaching and the development of thinking. Wadsworth Publishing Company, Belmont
  14. Mintzes. J. J.. Wandersee, J. H. & Novak, J. D. (1997). Meaningful learning in science: The human constructivist perspective. In G. D. Phye (Ed.). Handbook of academic learning. San Diego: Academic Press
  15. Roth. W., & Roychoudhury, A.(1993). The development of science process skills in authentic contexts. Journal of Research in Science Teaching. 30(2). 127-152 https://doi.org/10.1002/tea.3660300203
  16. Simpson, R. D.. & Troost. K. M,(1982). Influences on commitment to and learning of science among adolescent students, Science Education. 66(5), 763-781 https://doi.org/10.1002/sce.3730660511
  17. Talton, L. E., & Simpson, R. D.(1986). Relationship of Attitudes Toward Self. Family. and School with Attitude Toward Science Among Adolescents. Science Education. 70(4), 365-374 https://doi.org/10.1002/sce.3730700403
  18. Tobin, K.(1998). Issues and trends in the teaching of science. In Fraser. B. J. & Tobin. K G. (Eds.), International handbook of science education. Boston: Klower Academic
  19. Volkmann, M. J., & Anderson. M. A.(1998). Creating professional identity: Dilemmas and metaphors of a first-year chemistry teacher, Science Education. 82(3). 293-310 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199806)82:3<293::AID-SCE1>3.0.CO;2-7