Knowledge Management Planning for Home Shopping Industries: Focus on Broadcasting Management and Operation

홈쇼핑 산업을 위한 지식경영 계획: 방송운영업무를 중심으로

  • 정근채 (충북대학교 구조시스템공학과)
  • Published : 2003.12.31

Abstract

In this paper we propose a knowledge management plan for the home shopping industry. Among whole business areas we focus on the business area of the Broadcasting Management and Operation(BM&O). We analyze problems embedded in the business area BM&O, design a knowledge management model (including business processes, information systems, organizations, regulations, and culture) for overcoming the problems, and finally make an action plan for implementing the model into the home shopping company. We expect the proposed model and action plan will be used as an useful reference model for maintaining one's competitive power in the home shopping markets.

본 연구에서는 방송운영업무를 중심으로 홈쇼핑 산업에 대한 지식경영 계획을 제안한다. 본 연구에서는 먼저 방송운영업무 전반에 산재해 있는 문제점들을 분석하고, 이 문제점들을 해결 할 수 있도록 업무프로세스, 정보시스템, 조직, 제도, 문화의 다각적 측면을 고려한 지식경영 모델을 설계하며, 마지막으로 제안된 지식경영 모델을 홈쇼핑 기업에 적용하기 위한 이행계획을 수립한다. 본 연구에서 제안된 모델은 지식경영 체계의 구축을 통해 홈쇼핑 시장에서 자신의 경쟁력을 높이고자 하는 많은 기업들에게 유용한 참조모델로 사용될 수 있을 것이라 기대한다.

Keywords

References

  1. Cole, R. E., 'Guest Editor's Introduction to the Spring 1998 Special Issue on Knowledge and the Finn', California Management Review, Vol. 40, No.3, 1998, pp. 15-21 https://doi.org/10.2307/41165940
  2. Grant, R. M., 'The Knowledge-based View of the Firm: Implications for Management Practice', Long Range Planning, Vol. 30, No.3, 1997, pp. 450-454 https://doi.org/10.1016/S0024-6301(97)00025-3
  3. Jeong, K.-C., "A Planning Methodology for Implementing Knowledge Management Systems", Journal of Industrial and Technology Institute, Vol. 16, No.1, 2002, pp. 295-306
  4. Nonaka, I., Toyama, R., and Konno, N., "SECI, Ba and Leadership: a Unified Model of Dynamic Knowledge Creation", Long Range Planning, Vol. 33, No.1, 2000, pp. 5-34
  5. Porter, M. E., Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, The Free Press, New York, 1980
  6. Zack, M. H., 'Developing a Knowledge Strategy', California Management Review, Vol. 41, No.3, 1999, pp. 125-145 https://doi.org/10.2307/41166000
  7. 매일경제, [TV홈쇼핑] 스타급 호스트 방송에 매출 10억 흘쩍, 2002, http://www.mk.co.kr
  8. 매일경제, [TV홈쇼핑] 인터넷쇼핑몰과 연계 안정 성장 기조 다진다; 2003, http://www.mk.co.kr
  9. 심윤희, TV홈쇼핑시장 4조원대 '훌쩍', 2002,http://www.m k.co.kr
  10. 한창호, 중소기업 홈쇼핑 만개 무리훔쇼핑 등 중기 전문채널등장... 황금알 낳는 거위로 인식, 2001, http://nara.sbc.or.kr/200107/planjplan_01.htm