Abstract
The Ministry of Education and Human Resources Development is propelling the estabilishment project of Internet-based School Library Information System for prepares a foundation of resource sharing and inter-school library loan, to improvement of DB construction's efficiency and to reduces a maintenance's burden of local information system. This system adapted the Dublin Core based DLS-I metadata to accommodate teh network resources and conventional MARC, it will be able to use easily. But this system does not consider metadata for reading instruction that the important element of school library service. Thus, this study is review to the necessity of description on the reading and reading instruction beside of bibliographic data, extracts a metadata elements of reading and reading school library information system(DLS-I metadata)
교육안전자원부에서는 학교별 자원공유와 상호대차 여건 조성, 단위 학교 데이터베이스 구축의 효율성 도모, 단위 학교 목록 데이터 입력 및 시스템 관리부담 경감 등을 목적으로 인터넷 기반 학교도서관 정보시스템을 구축 운영 중에 있다. 이 시스템은 기존의 MARC데이터는 물론 다양한 형식의 네트워크 자원을 수용하고 누구나 쉽게 적용할 수 있도록 더블린 코아(DC)를 기반으로 한 고유 메타데이터(DLS-I)를 사용하고 있다. 이는 데이터 구조의 간략화와 동시에 주제 영역의 특성을 반영할 수 있는 DC를 채택함으로써 학교도서관의 주요 서비스 중의 하나인 독서교육에 필요한 각종 데이터를 체계적으로 기술, 활용할 수 있는 여건이 조성되어 있음에도 불구하고 이를 고려하지 못하고 있다. 따라서 본고에서는 학교도서관 정보시스템은 서지적 요소이외에 독서 관련 정보를 체계적으로 기술해야할 필요성을 언급하고 독서 관련 데이터 요소를 추출하고 이를 인터넷 기반 학교도서관 정보시스템(DLS-I)에 추가, 확장 할 수 있는 방안을 제시하였다.