A study on the development of enrichment learning program for the verbally gifted student

영어 영재 학생의 심화학습 프로그램 개발

  • Published : 2003.09.01

Abstract

The purpose of this study is to verify empirically whether or not the linguistically creative problem-solving ability progress by developing and applying an enrichment learning program for the verbally gifted elementary school students. The total number of the verbally gifted students who participated in this study were 60 children. Half of them were subjects for evaluating the appropriateness of the enrichment learning program and the verbally creative problem-solving ability test developed by the researcher. The other half were divided into three groups for applying the teaching materials by Korean Educational Development Institute, the enrichment learning program by the present researcher, and the textbook enrichment program. The data were analyzed by the statistical method of repeated measures ANOVA. The results were as follows: First, the enrichment learning program developed by this researcher has greatly contributed to the advancement of verbally creative problem-solving ability. The program was especially effective in reading and writing, but not in speaking. second, the sub-category of reading includes factual, inferential·critical, and imaginary understanding. Among them, factual and imaginary understanding had not significantly advanced, while inferential·critical understanding had significant progression. Third, it was found that both logical and creative expression did not improve significantly by the enrichment learning program developed by the present researcher. Speaking is difficult to instruct. In conclusion, it was found that the systematic enrichment learning program was effective in developing language skills of the verbally gifted elementary school children. It was also proved to be more effective to teach them reading and writing together in everyday life. Also, it was turned out that continuous development of the enrichment learning program for the verbally gifted students is needed.

영재교육은 개인이 가진 능력을 최대한 계발하여 자아를 실현하고, 국가 사회가 필요로 하는 인재 육성의 육성이라는 점에서 그 중요성이 강조되어 왔다. 영재교육이 활성화되기 위해서는 제도적인 측면과 함께 그들의 능력수준과 학습욕구에 적합한 영재교육 프로그램이 개발되어야 한다. 이 연구에 참여한 언어 영재 학생은 총 60명인데, 이 중에서 예비 연구에 참여한 30명은 연구자가 개발한 심화학습 프로그램과 언어 문제해결력 검사의 양호도를 평가하기 위한 대상이었고, 실험집단 30명은 10명씩 세 집단으로 나누어 각 집단에 한국교육 개발원 교재, 연구자가 개발한 심화학습 프로그램, 국어 교과서 심화학습 프로그램에 배정하여 프로그램간의 유의도를 비교 검증하였다. 결과를 종합하면, 언어 영재학생에게 연구자가 개발한 체계화된 개별화 심화학습 프로그램을 제공하면 언어 창의적 문제해결력이 향상됨을 알 수 있었다. 한국교육개발원 언어 영재 교재나 국어 교과서 심화학습도 언어 영재에게 읽기 능력을 향상시키는 데 약간의 효과는 있지만, 언어 이해 능력과 언어 표현 능력을 효율적으로 발달시키는 데는 효과가 없는 것으로 나타났다. 한국교육개발원 언어 영재교재나 국어 교과서 심화학습 내용처럼 듣기, 말하기, 읽기와 쓰기를 따로 분리해서 지도하는 것보다 일상생활처럼 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기를 종합해서 함께 지도하는 것이 언어적으로 재능있는 영재에게는 더 효과적이라고 나타났다. 또한 지역이나 학교 급별에 따라 언어 영재성의 개념이 달라질 수 있으므로, 그에 알맞은 언어 영재 심화학습 프로그램을 지속적으로 개발할 필요가 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강승희(2001). 언어영재와 일반아동의 작문에 나타나는 이야기 구조와 언어적 창의성의 발달 및 차이. 박사학위논문. 부산대학교
  2. 구자억, 장영숙, 김주현(2001). 인문 . 사회 영재 판별도구 개발 연구(I). 서울 : 한국교육개발원
  3. 박경숙, 오영주(1997). 언어영재 판별도구를 개발을 위한 기초연구. 서울 : 한국교육개발원
  4. 박성익(2002). 영재 교수-학습 방법 개발의 방향과 쟁점. 과학영재교육국제학술대회 발표 논문. 211-285
  5. 박은영(2000). 체계적인 영재교육을 위한 Renaulli의 전교 심화학습 모형(SEM)의 개선방안. 영재교육연구, 10(2), 1-23
  6. 송인섭, 이신동, 이경화, 최병연, 박숙희(2001). 영재교육의 이론과 방법. 서울 : 학문사
  7. 전경원(2000). 한국의 새천년을 위한 영재교육학. 서울 : 박문사
  8. 조석희(1995). 영재성과 영재교육의 개념. 2003 영재교육 연수교재. 영재교육연구, 5(1), 1-32
  9. 조석희(1998). 초등학교 영재심화학습 운영 방안. 한국교육개발 수탁연구 98(26). 서울 : 한국교육개발원
  10. 조석희(2000). 과학영재 교육을 위한 교육과정 개발 연구. 서울 : 한국과학재단
  11. 한국교육개발원(2001). 인문 . 사회영재 판별도구 개발-수탁연구 CR2001-34. 서울 : 신우사
  12. Davis, G. A., & Rirnm, S. B.(1985). Education of the gifted and talented. Englewood Cliffs, NJ : Prentice hall
  13. Feldhusen, J. F.(1992). Talent identification and development in education. Gifted Child Quarterly, 36, 123 https://doi.org/10.1177/001698629203600301
  14. Fox, L. H., & Durden, W. G.(1982). Educating verbally gifted youth. Bloomington, IN : Phi Delta Kappa Educational Foundation
  15. Gardner, H.(1983). Frames if mind : The theory if multiple intelligences. New York: Basic Books
  16. Gardner, H.(1993). Multiple intelligences : The theory in praaice-a reader. New York : Basic Books
  17. Piirto, J. (1992). Understanding those who create. Dayton, OH : Ohio Psychology Press
  18. Renzulli, J. S. (1986). The three-ring conception of giftedness : A developmental model for creativity productivity. In R. J. Sternberg and J. E. Davidson(Eds), Conceptions if giftedness. Cambridge, MA : Cambridge University Press
  19. Renzulli, J. S. (1986). The three-ring conception of giftedness : A developmental model for creativity productivity. In R. J. Sternberg and J. E. Davidson(Eds), Conceptions if giftedness. Cambridge, MA : Cambridge University Press
  20. VanTassel-Baska, J., Johnson, D. T. & Boyce, L. N.(1996). Developing verbal talent. Boston, MA : Allyn & Bacon