DOI QR코드

DOI QR Code

Design and implementation of an Intelligent Tutoring System for Mobile English Learning

모바일 영어 학습을 위한 지능형 교육 시스템의 설계 및 구현

  • 이영석 (한양대학교 대학원 전자통신전파공학과) ;
  • 조정원 (한양대학교 대학원 전자통신전파공학과) ;
  • 최병욱 (한양대학교 정보통신학부)
  • Published : 2003.10.01

Abstract

As the service of mobile internet has been expended, student users are increase. The computers have been widely used in a education field as the teaching tool by improvement of the multimedia contents processing and user interface. The English learning using the computers in the restricted education environment provides motivations and effective learning to learners, but still have some problem such as teaching and evaluating without consideration for differences of individual levels. In order to solve the problems and take the advantages, we propose the intelligent tutoring system for english learning with mobile technology. Overcoming limitations of the mobile environment and using proper treacher's roles,. We have applied the conventional estimation method of the intellectual learner level for students. Also, we have proposed the diagnostic function in order to determine the method of teaching-learing and item disposition that each leaner prefers. Then we have designed and implemented the expert module, providing the feedback for teaching, of the intelligent turoring system for mobile english learning. This system will be able to support the interaction between teachers and students and replace some roles of teacher in the mobile english learning.

모바일 인터넷 서비스가 확대되면서 학생들의 사용도 증가하고 있다. 컨텐츠에 대한 처리 기술과 사용자 인터페이스의 발전으로 인해, 교육현장에서 광범위하게 사용되는 교육도구로 컴퓨터가 자리매김하고 있다. 제한된 교실 환경에성 컴퓨터를 활용한 영어교육은 학습자들에게 흥미를 유발하고, 의사소통능력의 신장을 유도하는 등의 장점이 있으나, 수준에 따른 개별학습과 상호작용 유도, 개인차를 고려한 평가 등을 수행하기 어려운 문제점이 있다. 본 논문에서는 이러한 장점을 극대화하고 단점을 보완하기 위해서 휴대 전화를 이용한 영어 학습 방안을 제안한다. 제안하는 시스템은 휴대전화의 제한성을 극복하고, 이에 적합한 컨텐츠를 활용하면서, 교사의 역할을 대신해 줄수 있는 지능형 교육 시스템을 도입하여 학습의 효과를 극대화 할수 있다. 본논문에서는 기존의 학습자 수준 추정 방법을 사용하고, 이에 더하여 학습자가 선호하는 교수 방법과 문항 배치 유형을 고려하여, 교사의 역할을 대신하여 피드백을 제공해 주는 모바일 영어 학습을 위한 지능형 교육 시스템의 전문가 모듈을 중심으로 설계 및 구현하였다. 이 시스템은 상호작용을 유도하여 학습 능률을 올리고, 교사의 역할을 효과적으로 대체할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부, 초등학교 교사용 지도서 영어6, 교육인적자 원부, 2002
  2. 교육인적자원부, 초등학교 교육과정 Ⅳ, 교육인적자원부, 1997
  3. 김정렬, 임창근, '초등학교용 영어 개별 적응 평가 프로그램 개발', 한국멀티미디어 언어교육학회, 창간호, pp.101-116, 1998
  4. 성태제, 문항반응이론의 이해와 적용, 교육과학사, 2001
  5. 성태제, 문항제작 및 분석의 이론과 실제, 학지사, 2002
  6. 송은하, 박복자, 하태령, 정영식, '문항반응이론에 의한 학습자 평가 시스템 설계 및 구현', 컴퓨터교육학회논문지, 제6권 제2호, pp.1-8, 2003
  7. 에듀넷 http://www.edunet4u.net
  8. 이기호, 최영미, 지능형 교육 시스템 개론, 교학사, 1993
  9. 조장은, 문항반응이론을 적용한 컴퓨터 개별 적응 검사 시스템, 한양대학교 석사학위논문, 2002
  10. Badjonski, M., Ivanovic, M. and Budimac, Z., 'Intelligent tutoring system as multiagent system,' In Proc.. of IEEE Tran. on ICIPS, Vol.1, pp.28-31, Oct., 1997 https://doi.org/10.1109/ICIPS.1997.672916
  11. Koyama A. et al., 'An Agent Based Education System for Cell Phone,' In Proc. of IEEE 12th Int. Workshop on Database and Expert Systems Applications, pp.198-202, 2001 https://doi.org/10.1109/DEXA.2001.953063
  12. Richards, J. Gordon, D. and Harper, A. Listen for it. Oxford, Oxford University Press, 1995
  13. Toshio Okamoto, 'The Current Situations and Future Directions of Intelligent,' IEICE Tras. on Information & System, Vol.E77-D, No.1, pp.143-161, 1994
  14. WAP Forum, http://www.wapforum.org
  15. XTD, 기술문서 http://devoloper.xce.co.kr
  16. YAMAHA, http://smaf-yamaha.com