Abstract
We propose a new web-based automatic question-issuing system, which automatically issue some problems suited to a learner's level according to estimation and analysis of his answers examined previously and communicates interactively with him by using web. Till now, in many researches system issues problems by a learner's direct choice or randomly. So they lack compensation for learner's misunderstanding and wrong answers. This system allows a learner to determine the ratio of ease and difficulty and the number of problems at initial problem-solving time and then issues problems, which reflect his level, from problem pool. Also its accumulative estimate-analysis and current estimate-analysis make it possible for a learner to study intensively about his faulty area.
본 논문은 인터넷상의 웹을 이용한 교과 학습에서 학습자의 수준을 제시된 문제들을 통하여 구체적으로 평가하고 분석한 뒤 이 분석 내용을 이용하여 학습자에게 수준별 문제를 자동적으로 출제하는 새로운 시스템을 제안한다. 현재까지는 원격 교육에 관한 모든 연구에서는 학습 또는 평가과정에서 사용되는 문제는 무작위로 출제하거나 또는 학습자가 단순히 문제을 선택하는 방법을 사용함으로써 학습자의 수준과 부족한 학습 부분을 문제 출제에 반영하지 못하고 있다. 본 논문에서는 이와 같은 문제점의 해결 방안으로 학습자가 해당 교과에 대한 초기 문제 풀이 과정에서 난이도 별 출제 비율과 문제 수를 직접 선택하도록 하고, 이후부터는 이전의 자료를 분석하여 각 영역별로 난이도를 고려하여 이를 반영한 문제를 자동으로 출제하는 방법을 채택하고 있다. 이 시스템은 영역별, 난이도별로 분석, 평가하므로, 누적된 분석평가와 현재의 분석평가를 통해 학습자에게 부족한 부분에 대하여 집중적 학습을 가능하게 한다.