과학 영재의 진로의식 변화 연구(1996년 - 2003년)

Research on the change of consciousness of the gifted students in science

  • 심재영 (KAIST 과학영재교육연구원) ;
  • 박은영 (KAIST 과학영재교육연구원)
  • 발행 : 2003.06.01

초록

본 연구의 목적은 $\ulcorner$과학 영재의 진로의식 조사$\lrcorner$ 를 통해 대학에 입학한 과학 영재들의 올바른 진로 선택을 위해 제공해야 할 교육적 지원 사항들을 살펴보고자 함이다. 연구 대상은 1996년부터 2003학년도까지 8년간 KAIST에 입학한 신입생들이며, 전체 응답자의 수는 3,613명으로 입학생의 90%이상이 응답하였다. 조사 내용은 크게 3가지로 대학 입학에 관련된 사항이 5문항, 대학 생활 계획과 관련된 사항이 2문항, 대학 졸업 후의 계획과 관련된 사항이 2문항으로 총 9문항이다. 연구 결과, 과학 영재들은 자신의 흥미와 적성 및 관심 분야를 일찍 파악하고 개척하며, 일반 학생들에 비해 상당히 일찍 진로를 선택함을 알 수 있다. 그럼에도 불구하고 과학 영재들 또한 장래의 진로에 관해 가장 많이 고민하고 있다. 그러나 평소의 의논 상대로는 교사나 전문 상담가 보다는 친구나 선배, 혹은 부모님에게 의존함으로써 과학 영재들을 위한 체계적인 진로 지도 및 진로 상담의 부재를 여실히 드러내고 있다. 따라서 대학교 교육과정 속에 반드시 진로 선택 및 계획을 도와주는 과목이 포함되어야 하며, 학업뿐만 아니라 학생 생활 전반의 문제점에 관한 지속적인 상담과 생활 지도 체계가 마련되어야 할 것이다.

The purpose of this study is to look into Various educational supports for the gifted students in science to decide proper career planning through Research of Career Consciousness of the Gifted Students in Science. The subject of this study is new students entered into KAIST from the year of 1996 to 2003. They are approximately 500 students yearly and 3,613 totally and more than 90% of students have answered. The Questions are largely 3 items. One is 5 Q's of entering universities, second is 2 Q's of life plans in the university and the last is 2 Q's of career plans after graduation. As a result, the gifted students in science tend to find out and develop their interest and aptitude early and decide their future much earlier than other students. Nevertheless the gifted students in science worry about their future a lot as well. However they ask their problems to friends, seniors, and parents rather than teachers, professional consultants in general it could say no sufficient systematic guidance and consulting available for them. So it does require that some subjects such as guidance for career planning should be included in university curriculum and furthermore not only schooling but also the systematic structure of persistent consulting about gifted student's general life should be planned as well.

키워드

참고문헌

  1. 김언주(2002). 과학영재교육원 교육생들의 특성과 진로계획 조사 연구. 한국영재학회추계 학술세미나 발표 논문집. pp. 19-43. 한국영재학회
  2. 김재은, 장명숙(1986). 영재교육의 이론과 실제. 교육과학사
  3. 김차동(2001). 창조적 고급 과학기술인력 양성. 공학교육과 기술, 8(4), 13-19
  4. 김충기(1986). 진로교육과 진로지도. 서울: 배영사
  5. 김충기(1994). 대학에서의 진로지도에 관한 연구. 진로교육연구, 2, 120-161
  6. 이건만(1995). 대학 지원자의 진로의식에 관한 연구. 학생생활연구, 13(1), 35-58. 서원대학교 학생생활연구소
  7. 충남대학교(2001). 우수학생 유치. 교육을 위한 교무행정 표준통계 연구
  8. 포항공과대학교(2003). 대학교육개발센터 교수학습시리즈 No.6
  9. 한국과학기술원(1997). 1997년 신입생 설문결과 분석. 한국과학기술원 과학영재연구소
  10. 한국과학기술원(1999). 1999년 신입생 설문결과 분석. 한국과학기술원 과학영재교육센터
  11. 한국과학기술원(2000). 2000년 신입생 설문결과 분석. 한국과학기술원 과학영재교육센터
  12. 한국과학기술원(2001). 2001년 신입생 설문결과 분석. 한국과학기술원 과학영재교육센터
  13. 한국과학기술원(2002). 2001년 신입생 설문결과 분석. 한국과학기술원 과학영재교육연구원
  14. 한국과학기술원(2003). 2003년 신입생 설문결과 분석. 한국과학기술원 과학영재교육연구원
  15. 한정신(1991). 한국 대학생 문제 진단검사 개발 연구. 학생생활연구. 숙명여자대학교 학생생활연구소
  16. Colangelo, N.(1991). Counseling gifted students, In N. Colangelo & G.A. Davis(Eds.),Handbock of gifted education(pp. 273-284). Needham Height, MA: Allyn and Bacon
  17. Delisle, J. R.(1990). The gifted adolescent at risk: Strategies and resources for suicideprevention arnong gifted youth. JournaI for the Education of the Gifted, 13, 212-228 https://doi.org/10.1177/016235329001300303
  18. Silverman, L. K.(1993). Counseling needs and programs for the gifted, In K. A. Heller,F. J. Monks, & A. H. Passow(Eds.), International handbook of research anddevelopment cf giftedness and tatent (pp. 631-647). Pergamon Press
  19. Webb, J. T.(1993). Nurturing social-emotional development of gifted children. In K. A
  20. Heller, F. J. Monks, & A. H. Passow(Eds.), International handbook of research anddevelopment of giftedness and talent (pp. 525-538). Pergamon Press