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Analysis of Probability and Extended Life Cycle of Strengthened Bridge Deck

성능향상된 교량 바닥판의 확률론적 해석 및 수명연장 분석

  • Sim, Jong-Sung (Dept. of Civil and Enviromental Engineering, Hanyang University) ;
  • Oh, Hong-Seob (Dept. of Civil and Enviromental Engineering, Hanyang University) ;
  • Choi, Jang-Whan (Dept. of Civil and Enviromental Engineering, Hanyang University) ;
  • Kim, Eon-Kyoung (Dept. of Civil and Enviromental Engineering, Hanyang University)
  • 심종성 (한양대학교 토목환경공학과) ;
  • 오홍섭 (한양대학교 토목환경공학과) ;
  • 최장환 (한양대학교 토목환경공학과) ;
  • 김언경 (한양대학교 토목환경공학과)
  • Published : 2003.10.01

Abstract

Although the strengthening effect of deteriorated concrete bridge decks has been studied by various authors, most researches are focused on the experimental works on the pulsating loading in laboratory in spite of deterioration of deck caused by moving vehicle loads. In this research, a theoretical live load model that was proposed to reflect an effect of moving vehicle loads is formulated from a statistical approach on the measurement of real traffic loads for various time periodsin Korea. Fatigue life and strengthening effect of strengthened bridge decks strengthened with either Carbon Fiber Sheet or Grid typed Carbon Fiber Polymer Plastic by the probabilistic and the reliability analyses are assessed. As a results, secondary bridge deck (DB18) strengthened with FRP ensures a sufficient fatigue resistance against the increased traffic loads as well as load carrying capacity in life cycle.

최근들어 노후화된 교량의 증가에 따라 바닥판의 보강효과에 대한 많은 연구가 이루어지고 있으나 대부분의 연구는 실험실 수준에 국한되어 있으며, 구조물의 피로거동은 이동하중이 아닌 고정반복하중에 의한 연구가 집중적으로 시행되고 있다. 본 연구에서는 이동하중의 영향을 반영하기 위하여 국내에서 실측된 축하중으로 활하중 모델을 제시하였다. 확률론적 해석과 신뢰성 해석을 적용하여 탄소섬유쉬트와 격자형 탄소섬유로 성능향상된 바닥판의 보강효과 및 연장수명을 예측한 결과 성능향상 된 설계 2등급의 교량바닥판은 일반적인 증가 차량하중에 대하여 사용기간동안 충분한 내하력뿐만 아니라 충분한 피로거항성을 갖는 것으로 나타났다.

Keywords

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