Regional Characteristics of Commodity Sales by Internet Shopping : A Case Study of G eshop

인터넷 쇼핑에 의한 상품판매의 지역적 특성 - G eshop의 경우 -

  • Published : 2003.12.01

Abstract

The regional distribution of the selling amount on the internet shopping is divided into urban areas and rural areas. In the urban areas, a large amount of selling and various commodity groups are purchased. In the rural areas, a small amount of selling simple clothing goods, home kitchen goods, and the others commodity groups are purchased. The regional distribution is considered dependent upon the size of population, the development degree of the education and service industry in the region, and the buying power of women in the 25 to 49 year group. This regional trend shows the difference of each population composition between urban and rural areas during the period of economic growth in our country affects internet shopping. Therefore consumer's limited purchase behavior is apparent in rural areas.

인터넷 쇼핑 판매액의 지역적 분포는 판매액이 많고 다양한 상품군을 구매하는 도시지역과 판매액이 적으며 단순한 의류나 가정주방용품 및 기타 상품군을 구매하는 농촌지역으로 크게 나눌 수 있는데, 이것은 인구규모와 25∼49세의 여성인구, 교육 및 서비스 산업의 지역의 발달정도에 의해 나타난 현상이라 할 수 있다. 이러한 현상은 그 동안 우리나라가 경제발전을 도모하면서 파생된 도ㆍ농간의 인구분포 및 각종 인구구성의 차별화가 그 배경으로, 이것이 인터넷 쇼핑에도 영향을 미쳐 농촌지역 소비자의 제한적 구매행태를 나타나게 하였다.

Keywords

References

  1. 정보통신정책 v.11 no.10 국내 인터넷 쇼핑몰의 현황 및 변화 추세 강임호;정부원
  2. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위 논문 인터넷 쇼핑이 서점입지 및 서적 물류구조에 미치는 영향 고성희
  3. 서울대학교 대학원 석사학위 논문 New Meadia를 통한 Home Shopping에 관한 硏究: PC 通信과 CA 텔레비전 媒體를 중심으로 김문성
  4. 고려대학교 대학원 석사학위 논문 홈쇼핑에 대한 지리학적 연구 김희순
  5. 충북대학교 교육대학원 석사학위 논문 通信販賣에 의한 山地直送의 空間構造: 소백산 영지버섯과 보은 대추를 사례로 서주선
  6. 경북대학교 대학원 박사학위 논문 통신판매의 유통 시스템과 판매지역 이윤영
  7. 서울대학교 대학원 석사학위 논문 케이블 텔레비젼 홈쇼핑에 의한 상품 유동의 지리적 특성 이지선
  8. 地理統計學 : 地理資料分析技法 李善演
  9. 서울대학교 대학원 석사학위 논문 통신판매방식의 활용에 관한 연구 전현수
  10. 인터넷 이용자 수 및 이용 행태에 관한 설문조사 결과보고서 한국인터넷정보센터
  11. Journal of Marketing Research v.1 Perceived risk and consumer decision making: the case of telephone shopping Cox,D.F.;Rich,S.U.
  12. Journal of Retailing v.49 The urban in-home shopper:socio-economic and attitudinal characteristics Cunningham,W.H.;Cunningham,I.C.M.
  13. Journal of Retailing v.63 In-home shopping are there consumer segments Darian,J.C.
  14. Environment and Planning B v.12 The Gateshead shopping and information services Davies,R.L. https://doi.org/10.1068/b120209
  15. Journal of Marketing v.40 In-home shopper: an overview Gillet,P.L.
  16. Environment and Planning B v.12 Some speculation on the retailing and planning implications of push-button shopping' in Britain Guy,C. https://doi.org/10.1068/b120193
  17. Environment and Planning B v.12 Teleshopping in North America Howard,E.B. https://doi.org/10.1068/b120141
  18. Physical Distribution Systems McKinnon,A.C.
  19. Journal of Marketing v.38 An analysis of catalog buying behavior Reynolds,F.D.
  20. Agriculture in Wales during the Napoleonic Wars Thomas,D.
  21. 經濟地理學年報 v.42 離島における消費者購買行動の一考察: 長崎縣五島岐宿町の事例 宮澤 仁
  22. 地理學評論 v.68 通信販賣方式による産地直送事業の發展科程: 山形縣の サクランホ小包を事例として 村田啓介