DOI QR코드

DOI QR Code

Personalized Commodity Recommendation Using A Multi-Stage Algorithm

다단계 알고리즘을 이용한 개인화 상품추천

  • 장병철 (롯데쇼핑 IS 사업팀) ;
  • 최덕원 (성균관대학교 시스템경영공학부) ;
  • 이동철 (제주대학교 경영정보학과)
  • Published : 2003.12.01

Abstract

Many cyber-shopping malls use various commodity recommendation methods. Although the detailed algorithms are not disclosed to the public, they mostly rely on relatively simple and straightforward methods. This paper intends to improve the commodity recommendation by using a multi-stage algorithm which considers factors that are characteristics of the commodity itself, of the consumer group, and of the individual customer. A comparison table is provided which shows whether there is a change in commodity recommendation as we consider more factors about the customer.

많은 사이버 쇼핑몰들은 다양한 추천 방법을 도입하여 상품을 추천하고 있다. 상세한 알고리즘은 공개되어 있지 않지만 대부분 비교적 단순한 알고리즘을 쓰고 있다. 본 연구는 상품 자체의 특성, 소비자 집단의 특성, 그리고 소비자 개인의 특성을 고려한 다단계 알고리즘을 이용하여 상품추천 능력을 향상시키고자 시도하였다. 소비자와 관련된 더 많은 요인을 고려함에 따라 상품추천의 내용이 변화하는 사례를 도표로 비교 예시하였다.

Keywords

References

  1. http://www.advertising.co.kr/uw-knp/dispatcher/index.html, KNP, 2001
  2. http://www.nso.go.kr/, 2001
  3. Keeney, R. L., Raiffa, H., Decisions with Multiple Objectives : Preferences and Value Tradeoffs, Wiley, 1976
  4. 김기수, '설문지 유저 인터페이스향상을 위한 개인화 웹 설문조사 시스템에 관한 연구,' 숭실대학교 석사학위논문, 1999
  5. 김제난, '전자상거래 환경에서 웹 마이닝 기반 상품추천 시스템 설계와 구현,' 전북대학교 석사학위논문, 2001
  6. 박용성, '의사결정론 : AHP를 위한,' 자유아카데미, 2001
  7. 장병철, 'e-쇼핑몰의 다기준 개인화 상품 추천에 관한 연구,' 성균관대학교 석사학위논문, 2002
  8. 허원무, 'e-customer 분석을 통한 새로운 포지셔닝 전략 수립,' i-biznet.com Special Reprot, 2000