A Study on the Present State and Activation Plan for the Home Economics Education from a Life-long Education Point of View

가정과 교육에서의 평생교육 현황과 활성화 방안

  • 전세경 (공주교육대학교 실과교육과) ;
  • 장명희 (한국직업능력개발원 e-Learning센터)
  • Published : 2003.12.01

Abstract

The purposes of this study were to determine the relationship between school education for life-long education and home economics education. to analyze the present state of the life-long education programs through the school in terms of the home economics education, and to understand the role and obtainable qualification of the home economics teachers as the life-long education leader. The results of this study was intended to provide as fundamental materials for direction and plans for life-long education programs in terms of home economics educations. This study was conducted through the analysis of the literature on life long education and the working reports for-16 model schools nationwide for life long education. The results are as follows : 1. The objectives and contents for programs should be developed systematically on the relationship with society. 2. The structure of programs should be developed by characters of organizations, school levels, and regions. 3. Programs should be classified by the purposes and constructed systematically. 4. The subject of programs should be all the members of a family, not only house wives or female adults. 5. The compensation system should be followed for the home economics teachers participating on the program of life long education. 6. Various opportunities for education should be provided to the home economics teachers who want to obtain the qualification as a family-life educator.

본 연구의 목적은 평생교육의 장으로서 학교교육과 가정과 교육의 관련성 및 의의 고찰, 가정과 교육의 관점에서 본 학교를 통한 평생교육 프로그램 운영 현황 및 실태 분석, 그리고 마지막으로 평생교육 지도자로서 가정과 교사의 역할과 취득 가능한 자격 현황을 파악하는 것이었다. 본 연구의 결과는 가정과 교육의 관점에서 평생 교육 프로그램의 활성화 방안과 방향성 모색을 위한 기초 자료로 제공되는 것이었다. 본 연구는 일반적인 평생 교육 관련 문헌과 전국 l6개 평생교육 시범학교 운영보고서의 분석을 통해 이루어졌다. 본 연구의 결과 도출된 가정과 교육에서의 평생교육 기본방향 및 활성화 방안의 6가지 측면은 다음과 같다. 1. 프로그램의 목표와 내용은 사회와의 관련 속에서 계획적으로 개발되어야 한다. 2. 프로그램은 기관별, 학교급별, 지역별로 특색 있게 구성되어야 한다. 3. 프로그램은 목적에 따라 분류되어 체계적으로 구성되어야 한다. 4. 프로그램은 주부나 성인여성만이 아닌 가족원 모두를 대상으로 해야 한다. 5. 가정과 교사들의 평생교육에 대한 참여에 따르는 보상체제가 이루어져야 한다. 6. 가족생활교육사로서의 자격을 갖추고자 하는 가정과 교사에게 다양한 교육기회가 제공되어야 한다.

Keywords

References

  1. 아주대학교 교육대학원 석사학위논문 초등학교 학부모의 평생교육에 대한 인식과 참여요구분석 곽봉신
  2. 평생교육법 · 평생교육시행령 · 평생교육법시행규칙해설자료 교육부
  3. 평생교육사 관련 자료 모음집 교육인적자원부
  4. 평생교육백서 v.6 교육인적자원부;한국교육개발원
  5. 사회교육의 이해 권건일;김인아
  6. 평생교육의 다섯 마당 권대봉
  7. 교육개혁 실천을 위한 초·중등학교 시설을 이용한 사회·직업교육 프로그램 개발연구 권이종;김동규;허정무
  8. 평생교육 -이론편- 권이종;이상오
  9. 성균관대 교육대학원 석사 학위 논문 각급 학교에서의 평생교육 프로그램 운영에 관한 연구 김미경
  10. 성신여자대학교 석사학위논문 주부를 위한 평생교육에 관한 연구 김영숙
  11. 아주대 교육대학원 석사 학위 논문 초등학교의 평생교육 운영실태와 문제 분석 박영철
  12. 동국대학교 석사학위논문 주부의 평생교육에 대한 인식과 기대 송정애
  13. 1999년 대한가정학회 추계학술대회 자료집 가족생활교육사/가족상담사의 실태와 전망 신화용
  14. 경기교육 no.156 학교평생교육의 활성화방안 양병찬
  15. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문 초등학교 학부모의 학교중심 평생교육 여정희
  16. 가정학원론 유영주(외)
  17. 중앙대학교 대학원 박사학위논문 가정과 교육의 목표설정을 위한 기초로서의 생활의 개념에 대한 연구 윤지현
  18. 이화여대 교육대학원 석사학위논문 평생교육체제를 지향하는 학교교육과정 이내은
  19. 동국대 교육대학원석사학위논문 중학교 주관 평생교육 운영에 대한 학부모 인식분석 이부순
  20. 성인을 위한 가족생활교육론 이연숙
  21. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 한국과 미국대학의 가정교육과 교과목 비교연구 임일영
  22. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문 중등학교 가정과 교사의 교수능력에 대한 인식 장명희
  23. 2002학년도 실업계 고등학교 교육과정 자율운영 실험학교 지원사업 장명희(외)
  24. 한국실과교육학회지 v.11 no.2 실과교과에서의 〔가족생활〕영역의 교육을 위한 시론 전세경
  25. 초중등학교 교육기관의 평생교육에 대한 지역주민의 요구분석 정진환
  26. 경기교육 no.156 학교평생교육의 의미와 특성 최운실
  27. 이화여대 교육대학원 석사학위논문 가정생활내용을 중심으로 한 평생교육에 관한 연구 최진복
  28. 가족생활교육사 직무분석 한국가족생활교육사협회
  29. 한국교육연감 사회교육의 현황 한국교육신문사
  30. 평생교육의 쟁점 한상준
  31. 경기교육 no.156 학교평생교육 프로그램 개발과 운영 홍숙희
  32. 아주대학교 교육대학원 석사학위논문 학부모의 학교평생교육 참여 동기와 저해요인 분석 홍종선
  33. Journal of Home Economics Education v.35 no.1 Family and consumer sciences in the 21st century Bower, Jan
  34. Journal of Home Economics Education v.35 no.1 Challenges for the Future for Home Economics Engberg,L.E.
  35. Doctoral dissertation, Colorado State University Development and validation of competency areas and teaching tasks of public high school teachers Payne-Brookhart,D.A.
  36. Doctoral dissertation, Colorado State University Critical teaching Competencies: Perception of Home Economics Teachers and Teacher Educator Yahnke,S.J.