Design of The Autopilot System of vessel using Fuzzy Algorithm

퍼지제어 알고리즘을 이용한 선박의 자율운항 시스템 설계

  • Published : 2003.12.01

Abstract

The autopilot system of vessel is proposed to take service safety and security, to elevate service efficiency, to decrease labor and to improve working environment. Ultimate purpose of the proposed system is to minimize the number of crew by guaranteeing economical efficiency of shipping service. Recently, the research is being achieved to compensate various nonlinear parameters of vessel and apply it to course keeping control, track keeping control, roll-rudder stabilization, dynamic ship positioning and automatic mooring control etc. using optimizing control technique. Relation between rudder angle controlled by steering machine of vessel and ship-heading angle, and load condition of ship is nonlinear, which affects various parameters of shipping service. The speed and direction of waves, velocity and quantity of wind, which also cause the non-linearity of it. Therefore the autopilot system of ship requires the robust control algorithm can overcome various non-linearity. On this paper, we design the autopilot system of ship, which overcomes nonlinear Parameters and disturbance of it using Fuzzy Algorithm, evaluate the proposed algorithm and its excellence through simulation.

선박 자율운항 시스템은 운항 안전성 확보, 운항능률의 향상, 선내 노동력 감소 및 작업환경 개선에 목표로 두고 있으며, 궁극적으로는 운항 경제성 확보를 통한 승선 인원의 최소화에 그 목적이 있다. 최근에는 적응제어방법 등을 응용하여 선박의 다양한 비선형성을 보상하고 선박의 회두각 유지제어, 항로 추적제어, 롤-타각제어, 선박 위치제어, 선박 자동접이안 등의 분야에 관한 연구가 수행중이며 실제 선박을 대상으로 한 응용연구가 진행 중에 있다. 선박의 Steering Machine에 의해 조정되는 Rudder angle과 선박의 회두각의 관계와 Load Condition은 선박운항 파라메터에 영향을 주는 비선형적인 요소로서 작용한다. 또한 외란 요소인 파도의 유속과 방향, 풍속과 풍량 등은 선박의 운항을 힘들게 하는 주요 요인이 된다. 따라서 선박 자율운항 시스템에는 다양한 비선형성을 극복할 수 있는 강인한 제어 알고리즘을 필요로 한다. 본 논문에서는 퍼지 알고리즘을 이용하여 선박의 비선형적인 요인 및 외란을 극복할 수 있는 선박 자율운항 시스템을 설계하고 시뮬레이션을 통행 제안된 알고리즘의 우수성을 확인하였다.

Keywords

References

  1. Fuyuki Hane, and Isao Masuzawa. 'A Technique of Parameter Indentification via Mean Value and Variance and Its Application to Course Chage of a Ship' proc. of the 14th KACC, octorber 1999
  2. 이병결, 김종화. 'The studying on the Track and Control Algorithm for the Autonoumous Tracking Control of the Ship' proc. of the 13th KACC, octorber 1998
  3. 조영준, 이강원, 공오영 신효순. 'A Recent Trend of the ship operation Automation System. 87 한국자동제어학술대회논문집 1987.10.16-17
  4. 조성희, 최재원 'A Comparison study on GPS and LORAN for Water Vehicle Survey' proc. of the 14 KACC, octorber 1999
  5. 고운용, 황숭욱, 진강규 'Design and Stabilization of a Shipbord Staellite Antenna System. proc. of the 13th KACC, octorber 1998
  6. '김영복, 채규훈, '선박 주행속도 변화를 고려한 Rudder-Roll Stabilization System 설계에 관한 연구', 제어 자동화 시스템 공학회, 8권 5호, pp. 365-372, 2002. 5
  7. 이병걸, 김종화, '선박의 자동 항로 추적 제어를 위한 추적 알고리즘과 제어 알고리즘에 관한 연구', Proc. of 13th, KACC, pp. 569-572, 1998, 10
  8. Lefteri H. Tsoukalas, Rovert E.Uhrig 'Fuzzy and Neural Application in Enfineering' JOHN WILEY & SONS, INC. 1997