기종점 수요추정을 위한 교통량 관측지점의 적정위치 선정

Selection of the Optimal Location of Traffic Counting Points for the OD Travel Demand Estimation

  • 이승재 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 이헌주 (서울시립대학교 교통공학과)
  • 발행 : 2003.02.01

초록

관측교통량을 이용하여 추정된 OD의 오차는 관측링크집합에 크게 의존하기 때문에 얼마나 많은 수의 관측장비를 어느 지점에 위치시켜야 신뢰성을 확보할 수 있는가를 파악하는 것이 중요하다. 즉 교통량 관측지점의 위치와 개수에 따라 OD추정이 변하기 때문에 관측지점의 적정한 위치와 지점수를 산정하는 연구가 필요하다고 판단되어 본 연구는 기종점 교통수요(OD)를 추정하기 위해 교통수요추정의 정확도에 직접적으로 영향을 미치는 교통량 관측지점의 적정위치와 지점수를 선정하였다. 대안별 교통량 관측위치가 선정된 결과를 통계적인 평가지표를 이용하여 사전OD와 추정OD간의 오차를 평가하였다. 오차평가결과, 관측교통량을 이용하여 사전OD를 갱신할 때 관측교통량에 대한 관측지점의 위치 및 개수가 적정하게 반영되어 추정된 OD가 사전OD의 통행패턴을 어느 정도 잘 반영하고 있음을 알 수 있었다. 따라서 관측교통량을 이용하여 기종점간 교통수요(OD)를 추정할 때 사전OD의 통행패턴 및 특성을 잘 반영하기 위해서는 교통량 관측위치의 적정지점 및 개수선정이 중요한 요인이라고 판단된다.

The Origin-Destination(OD) matrix is very important in describing transport movements in a region. The OD matrix can be estimated using traffic counts on links in the transport network and other available information. This information on the travel is often contained in a target OD matrix and traffic counts in links. To estimate an OD matrix from traffic counts, they are the major input data which obviously affects the accuracy of the OD matrix estimated, Generally, the quality of an estimated OD matrix depends much on the reliability of the input data, and the number and locations of traffic counting points in the network. Any Process regarding the traffic counts such as the amount and their location has to be carefully studied. The objective of this study is to select of the optimal location of traffic counting points for the OD matrix estimation. The model was tested in nationwide network. The network consists of 224 zones, 3,125 nodes and 6,725 links except to inner city road links. The OD matrix applied for selection of traffic counting points was estimated to 3-constrained entropy maximizing model. The results of this study follow that : the selected alternative to the best optimal counting points of six alternatives is the alternative using common links of OD matrix and vehicle-km and traffic density(13.0% of 6,725 links), however the worst alternative is alternative of all available traffic counting points(44.9% of 6,725 links) in the network. Finally, it should be concluded that the accuracy of reproduced OD matrix using traffic counts related much to the number of traffic counting points and locations.

키워드

참고문헌

  1. 서울시립대학교 박사학위논문 Gradient방법에 의한 통행량기반 수요추정 연구 김종형
  2. 대한국토 및 도시계획학회지 v.33 no.6 기종점 추정을 위한 최적관측위치로서의 죤 코든라인 백승걸;임강원;이승재
  3. 대한교통학회지 v.19 no.5 관측 TCS 데이터 및 AADT 교통량을 이용한 기종점 교통량 보정에 관한 연구 이승재;김종형;이헌주;장현호;변상철;최도혁
  4. 대한교통학회지 v.20 no.4 3-D기법을 이용한 TCS기반 전국 교통수요 추정 연구 이승재;이헌주
  5. 2001년 고속도로망 변화에 따른 전국 교통수요 추정 연구 한국도로공사
  6. IFAC97 Optimal location of traffic counting points for transport network control Bianco,L.(et al.)
  7. Traffic engineering and control v.31 Accuracy of O-D estimates from traffic counts Lam,W.H.K.;Lo.H.P.
  8. Journal of the eastern asia society for transportation studies v.4 no.2 The impact of location and number of traffic counts in the accuracy of O-D matrices estimated from traffic counts Ofyar Z. Tamin;Titi L. Soedirdjo;Rudi S. Suyono
  9. Transpn. Res. v.25B An Analysis of the reliability of an O-D trip matrix estimated from traffic counts Yang,H.;Iida,Y.;T.Sasaki
  10. Transpn. Res. v.25B Optimal traffic counting locations for O/D estimation Yang,H.