A Study on Negotiation Decision Functions for Software Agents

소프트웨어 에이전트를 위한 협상 결정함수에 관한 연구

  • Published : 2003.09.01

Abstract

Software agents reduce human involvement to a certain extent by automating routine tasks. However, most of agents have assisted with only a few steps in the multi-steps process of electronic transactions. In order to help users with the important steps in the electronic transactions, software agents need to persuade other parties to act in particular ways. While negotiations have many shapes and forms, this paper focuses on a particular class of negotiation, that is competitive business environment based negotiation. For negotiation with other parties in this contort, it is necessary for autonomous agents to consider environmental variables-the number of competitors, the number of negotiation parties, the maximum time by which they must finish their jobs, and user's preferences. Previous negotiation decision functions for the automated negotiation have used only time or the static numbs of negotiating parties as negotiation criteria, although competitive business environment should include potential competitors who can snatch negotiation parties away. This paper attempts to evaluate the performance of a negotiation decision function that considers the potential competitors in competitive market environment as well as that of a negotiation decision function that does not. For this evaluation, this study adopts the electronic marketplace as an application domain because many buyers and sellers compete for limited resources in the marketplace.

소프트웨어 에이전트에 의해서, 일상 업무는 자동화 되어왔으며, 그에 따라 사람이 담당하는 업무는 특정 업무범위로 축소되고 있다. 그러나 아직까지 대부분의 에이전트는 전체 업무 프로세스의 일부 단계에서만 그 역할을 수행할 뿐이다. 자동화 업무에서의 주요 단계에서 사용자들을 지원하기 위하여 특정 방향으로 협상 당사자들을 설득하는 데 있어서 소프트웨어 에이전트의 역할은 필수적이다. 사용되는 협상의 종류는 매우 여러 가지 이지만, 본 논문은 '협상에 기초한 경쟁적 비즈니스 환경' 과 같은 특정 협상행위에 중점을 두고 있다. 이러한 환경에서의 협상을 위해서 자율적 에이전트는 환경적 변수(예: 협상 경쟁자 수, 각 협상 참여자 수, 협상업무가 완료되는 최대한의 시간, 사용자의 선호도)를 중점적으로 고려하고 있다. 경쟁적 비즈니스 환경에서는 협상진행 중에 끼어 들어 계약을 성사시키는 잠재 협상 경쟁자들이 있지만 자동화된 협상을 위하여 제안된 이전의 협상 결정함수들은 단지 시간이나 정해진 수의 협상참여자들만을 변수로 사용해왔다. 따라서 본 논문은 경쟁적 시장환경에서 잠재적 경쟁자에 대한 고려가 포함된 협상 결정 함수와 그러한 고려사항이 포함되지 않은 협상 결정 함수에 대한 기능의 평가를 시도했다. 이 평가를 위해서 본 논문은 다수의 구매자와 판매자가 제한된 자원을 위해 한 공간에서 경쟁하는 전자상거래 시장을 적용 범위로 선택했다.

Keywords