A Study on the Design Characteristics based on the Distinction Strategies of Korean Main City Department Stores - through the analysis of case studies from 1990 to present -

우리나라 주요 도심 백화점의 차별화 전략에 따른 디자인 특성에 관한 연구 - 1990년대 이후 현재까지 사례분석을 중심으로 -

  • 김현관 (중앙대학교 건설대학원 실내건축학과) ;
  • 최상헌 (중앙대학교 건설대학원 실내건축학과)
  • Published : 2003.08.01

Abstract

Big 3 Korean department stores - Lotte, Hyundai, and Shinsegae have pursued a differentiation strategy in order to survive the era of big-bang. This study has proposed to present a frame work with which we can recognize the character of design, which is pertinent to a differentiation strategy. The results of study are as follow ; 1) Lotte department store reveals the 3 strategies - location, composition and specialization strategy and the character of design has traditional, high class and neutral disposition. 2) Hyundai department store reveals high class strategy and the character of design has high class and modern disposition. 3) Shinsegae department store reveals high class and specialization strategies and the character of design has high class, tradition and modem disposition.

Keywords

References

  1. 오윤희, 이희천, 백화점 경영, 남두도서, 2000
  2. 한국실내디자인학회, 실내디자인각론, 기문당, 1997
  3. 윤명길, 소매유통 어떻게 할 것인가, 동인출판사, 1995
  4. 유통업체연감, 한수협 출판부, 2000
  5. 한정복, 음반매장의 판매환경 이미지 표현을 위한 실내계획에 관한 연구, 홍익대 석사논문, 1997
  6. 유한주, 백화점 생존전력과 회계정보 생활방안 관한 연구, 한남대학교 지역개발대학원, 2000
  7. 최성일, IMF체제 이후 백화점업의 경영위기 원인과 발전전략 연구, 부경대경영대학원, 석사논문, 1999
  8. 임원식, 유통시장 개방에 따른 백화점의 대응전략에 관한 연구, 한성대 경영대학원, 석사논문, 2000
  9. 정수현, 국내 백화점 실내 디자인 이미지 유형 및 구성요소 분석연구, 중앙대, 석사논문, 1999
  10. 신동호, 백화점 휴식공간의 구성요소 및 디자인에 관한 연구, 중앙대 석사논문, 1999
  11. 백승준, 점포 이미지 관리를 통한 경쟁력 제고 방안에 관한 연구, 경희대 경영대학원, 1997
  12. Takase Masayasu,店鋪施設の粽合知識,誠文堂光社,1984.2
  13. INTERIOR PLANNER 硏究會編 INTERIOR PLANNER 山海堂 1686. 8
  14. 商店建築,商店建築社,1996.2.