Learning Time Prediction Model for Web-based Instruction

웹 기반 학습을 위한 학습 시간 예측 모델

  • 김창화 (강릉대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 장기영 (강원도립대학 컴퓨터응용과)
  • Published : 2003.10.01

Abstract

The Web-based instruction on the internet provides lots of learners with the related information and knowledge beyond time and space. But in the Web-based instruction, there is a problem that the teaming process statuses for learners can be known only through an exam. This paper introduces a web monitoring method to check whether the learner has some problems in learning process and to be able to find out the students with the problems. In the method this paper proposes a learning time prediction model for predicting the proper next study time intervals based on the learner`s learning times and grades on Previous learning units. This method provides the educator with the learning Process statuses for learners. The Loaming prediction model for web-based monitoring can be used to stimulate learners to take the good teaming processes by sending automatically alerting messages if their real teaming times exceeds on his predicted learning time interval. The results of the estimation through case study on the web-based monitoring to use the teaming time prediction model show that most of on-line learners with Poor teaming process statuses get poor grades. In addition, the results show that learner`s poor habits keep going on without change.

인터넷 상의 웹기반교육은 시$.$공간을 초월하여 많은 학습자들에게 관련 정보와 지식을 제공하고 있다. 그러나 웹 기반교육에서는 학습자의 학습진행상태를 단지 시험을 통해서만 확인 할 수 있는 문제가 있다. 본 논문은 웹기반교육에서 학습자의 학습 과정에 문제가 있는지를 검사하고, 문제가 있는 학생들을 발견할 수 있는 웹 모니터링 기법을 소개한다. 그 기법에서 본 논문은 이전 학을 단위들에 대한 학습자의 학습시간과 형성평가점수들에 기초하여 다음에 진행할 학습 단위에 대한 학습 시간을 예측할 수 있는 학습 시간 예측 모델을 제안한다. 이 기법은 교수자에게 학습자의 학습진행상태를 제공한다. 이 방법은 만약 학습자가 예측학습시간을 초과하였을 경우에는 자동으로 경고 메시지를 보내어 학습자가 다시 학습 과정에 잘 임하도록 독려하는데 이용될 수 있다. 학습시간 예측모델을 이용한 웹 모니터링에 관한 사례 연구를 통해 측정한 결과, 학습진행상태가 원만하지 않는 학습자의 대부분은 형성평가 점수가 저조하였다. 또한, 그들은 학습진행상태가 원만하지 않는 자신의 학습 습관을 그대로 유지하고 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김정원, WBI 교수/학습 자료의 유형에 따른 수업 방안 연구, 아주대학교 교육대학원 석사학위논문, 아주대학교, 1999
  2. 박종선, '네트웍 기반의 교수-학습을 위한 가상학습지원 시스템 플렛폼 설계', 교육공학연구, 제14권 제1호, pp. 71-96, 1998
  3. Carroll J. B. 'A model of School Learning Teachers Collge Record', 1993
  4. Brusilovsky. P., Schwarz. E. & Weber. G., 'A tool for developing adaptive electronic textbooks on WWW. Proceedings of Webnet', '96, World Conference of the Web Society. San Francisco, CA, October 15-19, pp. 64-69, 1997
  5. Brusilovsky. P., Eklund. J. & Schwarz. E., 'Web-based education for all: A tool for developing adaptive courseware. Computer Networks & ISDN Systems (Proceedings of Seventh International World Wide Web Conference)', 30, 1-7, pp. 291-300, 1971 https://doi.org/10.1016/S0169-7552(98)00082-8
  6. Brusilovsky. P. & Schwarz. E., Users as student : Towards an adaptive interface for advanced Web-based applications. In : A. Jameson, C. Paris & C. Tasso(eds.)' (Proceedings of Seventh International Conference on User Modeling, Chia Laguna, Sardinia, Italy, June 2-5), Verlag, pp. 177-188, 1997
  7. Specht. M., Weber, G., Heitmeyer, S., & Schoch, V., AST : 'Adaptive WWW-Courseware for Statistics. In: P. Brusilovsky,' J. Hink & J. Kay(eds.) Proceedings of Workshop 'Adaptive Systems & User Modeling, UM97, Chia laguna, Sardinia, Italy, June 2. 1997, Caregie Mellon Online, pp. 91 - http://www.contrib.andrew.cmu.edu/~plb/UM97_workshop/Specht.html, 1997
  8. 박종선, '개별학습을 위한 웹 기반의 적응적 코스웨어 설계 및 구현', 컴퓨터교육학회 논문지, 제2권 제4호, pp. 111-117, 1999
  9. Bloom B. J., Hastings J. T. and Madaus G. F. 'Handbook on Formative and Summantive Evaluation of student Learning(N. Y. : Mcgraw-Hll Book company)', 1971
  10. Khan, B. H., 'Web-based instruction,' 1997
  11. 심웅기 외 1인, '인터넷을 이용한 수업개선 연구ㆍ자료집', 서울: 한국교육개발원, 2000
  12. Takeshi Oda, Hiroyuki Satoh and Shigeyoshi Watanabe, 'Searching deadlocked web learners by measuring the similarity of learning activities'
  13. T. Oda, W. Sangtoki, T. Ushiyama and S. Watanabe, HyperClassroom : 'Networked and Computer-Assisted Learning Environment,' ED-MEDIA/ED-TELECOM 97 Proceedings Vol. II, pp. 1342-1443, 1997
  14. T. Oda and S. Watanabe, 'Collaboration Supporting System in Learning Envitonment through Computer Network, Proceedings of AI-ED97 World Conference on Artificial Intelligence in Education,' pp. 647-649, 1997
  15. 정희선 외 1인, '문제해결 학습을 위한 WBI 설계 및 구현', 한국 컴퓨터 교육학회 동계 학술발표 논문지, 제4권 1호, 2000
  16. 송승연 외 1인, '완전학습을 위한 WBI 설계 및 구현', 한국 컴퓨터 교육학회 동계 학술발표 논문지, 제4권 제1호, 2000
  17. http://aped.snu.ac.kr/cyberedu/cyberedu2/kor/kor102.html
  18. http://cc.knue.ac.kr/~rcsme/96_6_5.htm
  19. http://user.chollian.net/~knuephy/physics/article/manage.htm
  20. 김동식, '문제해결 학습을 위한 CAI 프로그램전형(Prototype)개발', 한국교육개발원, 1992
  21. 아주대학교 교육대학원 석사학위논문 WBI 교수/학습 자료의 유형에 따른 수업 방안 연구 김정원
  22. 교육공학연구 v.14 no.1 네트웍 기반의 교수-학습을 위한 가상학습지원 시스템 플렛폼 설계 박종선
  23. A model of School Learning Teachers Collge Record Carroll,J.b.
  24. '96 World Conference of the Web Society A tool for developing adaptive electronic textbooks on WWW. Proceedings of Webnet Brusilovsky,P.;Schwarz,E.;Weber,G.
  25. Proceedings fo Seventh International World Wide Web Conference v.30 no.1-7 Web-based education for all: A tool for developing adaptive courseware, Computer Networks & ISDN Systems Brusilovsky,P.;Eklund,J.;Schwarz,E.
  26. Proceedings of Seventh International Conference on User Modeling Users as student: Towards an adaptive interface for advanced Web-based applications Brusilovsky,P.;Schwarz,E.;A.Jameson(ed.);C.Paris(ed.);C.Tasso(ed.)
  27. Proceedings of Workshop Adaptive Systems & User Modeling, UM97 AST: Adaptive WWW-Courseware for Statistics Specht,M.;Weber,G.;Heitmeyer,S.;Schoch,V.;P.Brusilovsky(ed.);J.Hink(ed.);J.Kay(ed.)
  28. 컴퓨터교육학회 논문지 v.2 no.4 개별학습을 위한 웹 기반의 적응적 코스웨어 설계 및 구현 박종선
  29. Handbook on Formative and Summantive Evaluation of student Learning Bloom,B.J.;Hastings,J.T.;Madaus,G.F.
  30. Web-based instruction Khan,B.H.
  31. 인터넷을 이용한 수업개선 연구·자료집 심웅기(외 1인)
  32. Searching deadlocked web learners by measuring the similarity of learning activities Takeshi Oda;Hiroyuki Satoh;Shigeyoshi Watanabe
  33. ED-MEDIA/ED-TELECOM 97 Proceedings v.Ⅱ HyperClassroom : Networked and Computer-Assisted Learning Environment T.Oda;W.Sangtoki;T.Ushiyama;S.Watanabe
  34. Proceedings of AI-ED97 World Conference on Artificial Intelligence in Education Collabrotion Supporting System in Learning Envitonment through Computer Network T.Oda;S.Watanabe
  35. 한국 컴퓨터 교육학회 동계 학술발표 논문지 v.4 no.1 문제해결 학습을 위한 WBI 설계 및 구현 정희선(외 1인)
  36. 한국 컴퓨터 교육학회 동계 학술발표 논문지 v.4 no.1 완전학습을 위한 WBI 설계 및 구현 송승연(외 1인)
  37. 문제해결 학습을 위한 CAI 프로그햄전형(Prototype)개발 김동식