조선환경스트레스 모델을 이용한 편도항로 만곡부에서의 선박조종 난이도 평가에 관한 연구

A Study on Ship-handling Difficulty in Bend Channels

  • 나상각 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 문채식 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 윤명오 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 금종수 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 노창균 (목포해양대학교 해상운송시스템학부)
  • 발행 : 2003.06.01

초록

해상교통시스템은 선박, 조선자, 선박과 조선자를 둘러싼 환경으로 구성되어 있다. 항행환경은 조선환경, 교통환경, 정보사회환경으로 분류하며, 항로설계는 조선환경의 일부를 설정하는 것이다. 본 연구는 항만설비 중 항로설계기준의 적정성을 확인하기 위하여 조선자의 입장에서 직선항로와 항로만곡부에서의 조선부담감을 정량적으로 평가한 것이다. 환경스트레스모델을 이용하여 대상항로에서 항로폭, 선박전장, 선속 등의 요소를 고려하여 선박조종 난이도를 평가하고, 그 상관관계를 구하였으며 조선부담의 경감방안을 제시하였다.

Marine traffic system is composed of ship, ship's operators and traffic environment The navigation channel is a part of traffic environment and the design of channel is a crucial factor for safe navigation This paper aims to evaluate ship-handling difficulty in straight and bend channels with an Environmental Stress model(ES-model). The ES-model is used to evaluate ship handling difficulty quantitatively on the basis of the ship operator's subjective judgement for safety in navigation The calculation of ES value was made on the basis of three factors such as channel width, ship's length and speed in straight and channels for safe navigation. The interrelation between factors was analyzed and reasonable design standards of channel width, ship's length and speed were proposed for safe navigation of ship in bend channel.

키워드

참고문헌

  1. 한국항해학회지 v.25 no.3 부산항 접근수역의 해상교통 안전성 평가에 관한 연구 강영식;정재용;박영수;이형기;문범식;박진수
  2. 제6편 수역설비 해양수산부 제정 항만 및 어항 설계기준(상권) 한국항만협회
  3. 日本航海學會論文集 v.98 シミュレ一タ敎育·訓練における 硏修效果の定量評價法 井上欣三;大野麻子
  4. 日本航海學會論文集 v.98 海上交通安全評價 のための技術的ガイドライン策定に關する硏究 - I. -環境負荷の槪念に基づく操船の困難性評價- 井上欣三;增田憲司;世良 亘
  5. 日本航海學會論文集 v.98 危險の切迫に對して操船者が感じる危險感の定量化モデル 井上欣三;久保野雅敬;宮坂貢人;原大地
  6. 日本航海學會論文集 v.102 港灣における錨?地配置設計について 臼井英夫;井上欣三
  7. 日本航海學會論文集 v.105 海上交通管理に關する基礎的硏究 - II, -水路形狀と交通流整流の效果- 朴榮守;井上欣三