Abstract
The purpose of this study was to provide visual evaluation data in a workstation space when different lighting types were applied. For the performance evaluation, Radiance program was used for simulations, and the mock-up room(15.0x11.6x3m) was used for the actual test. The results of this study were as follows; 1) When the inidirect lighting simulation data using Radiance was compared with the actual data in a small workstation space, there was a 6.5% difference. Therefore, Radiance program was proved to be useful for the evaluation of lighting performance. 2) Higher light levels (higher light ratio (%)) were recorded in the straddled layout and lower light levels (lower light ratio (%)) were recorded in the centered layout condition in most cases. 3) Also, the results show that the indirect luminaires and the straddled layouts provide higher uniformity, whereas the direct luminaires and the centered layouts have lower uniformity.
본 연구는 워크스테이션에서 조명방식에 따른 시환경평가를 목적으로 하고 있다. 성능평가를 위해 Radiance 프로그램을 통한 시뮬레이션과 Mock-up실 (15.0${\times}$11.6${\times}$3m)에서의 간접조명 실험을 통하여 사무소 건물의 조명방식에 따른 성능평가자료를 제시하고자 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다 :1) 대상공간에서 작업면 조도를 살펴보면 첫째, 모든 반사율에서 파티션이 높아질수록 조도비는 낮은 값을 보였다. 둘째, 직접 양측배치방식에서 가장 높은 조도비를 보였으며 직접 중앙배치방식에서 가장 낮은 조도비를 나타냈다. 셋째, 간접조명방식에서 조명의 배치에 대한 영향도가 직접조명방식보다 50% 정도 낮게 나타났다. 2) 대상공간에서 균제도를 평가할 때 첫째, 모든 반사율에 대하여 조도비와 마찬가지로 파티션이 높아지면 균제도는 낮아졌다, 둘째, 간접 양측배치방식에서 가장 높은 균제도를 보였으며 직접 중앙배치방식에서 가장 낮은 균제도를 나타내었다. 셋째, 조명배치에 따른 균제도 범위를 보면 직접조명방식에서 22.5%, 간접조명 방식에서 11.5%의 차를 보여 간접조명방식의 경우 조명배열에 대한 영향도가 적음을 알 수 있었다.