웹 페이지내의 텍스트 키워드를 기반으로 한 새로운 인터넷광고기법 개발

Development of New Internet Advertising Method based on Text Keyword in Web Page

  • 진교홍 (동의대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 이혜원 (동의대학교 멀티미디어공학과)
  • 발행 : 2003.11.01

초록

인터넷 사용자의 급격한 성장과 더불어 전자상거래 시장의 규모도 점점 커지고 있다. 이에 따라 인터넷은 새로운 광고 매체로 각광받게 되었으며 여러가지 광고기법이 개발되었다. 그러나 대표적인 인터넷광고기법인 배너광고는 현재 아주 낮은 클릭율을 나타낼 뿐만 아니라 사용자의 외면으로 인해 저조한 광고효과를 보이고 있다. 이에 따라 본 논문에서는 웹 페이지의 기사 글 중에서 광고를 삽입하고자 하는 문구를 위한 광고 이미지를 만들어 두고, 사용자가 해당 문구를 클릭하고자 할 때 웹 브라우저의 배경화면에 광고 이미지가 노출되는 새로운 인터넷광고 기법을 제안하였다. 인터넷 사용자는 웹 페이지를 읽다가 관심이 있는 문구에 대해서는 클릭을 하고자 할 것이며, 이때 광고 이미지가 배경화면에 나타나므로 높은 광고효과를 기대할 수 있다. 또한 광고의 효과를 보다 오랫동안 지속시키기 위해 사용자가 해당 문구를 클릭하게 되면 해당 웹 페이지로 이동한 이후에도 계속해서 배경화면에 광고이미지가 나타나도록 하였다. 제안된 광고기법은 배너광고와는 달 리 다양한 형태의 이미지를 활용할 수 있으며, 웹 페이지 전체를 광고 노출영역으로 이용할 수 있다.

With explosive growth of Internet users, the market share of electronic commerce becomes wider. Therefore the Internet is standing in the spotlight of a new medium of advertisement, and several Internet advertising methods have been implemented. However the banner advertising that is the typical internet advertising method is showing low click rate because of user's unconcern. Accordingly we propose a new Internet advertising method that makes expose advertising content on the background of web browser when user puts mouse pointer over a specified text. Internet users are willing to click a interesting text, just at that moment the advertising content is appeared on the background of web browser. Therefore we could expect high effectiveness of advertising and moreover after clicking the text, the advertising content is shown continually on the web browser. The proposed method, unlike banner advertising, various shapes of image can be applied and makes use of whole background of web page.

키워드

참고문헌

  1. 한국인터넷정보센터. '인터넷통계보고서,' http://isis.nic.or.kr/, June, 2003
  2. 통계청, "2003년 4월 사이버쇼핑몰 통계조사결과, 'http://www.nso.go.kr/, June, 2003
  3. eMarketer. 'Online Ad Spending to Hit $6.3B This Year,' http://www.emarketer.com/news/article.php?1002339, July, 2003
  4. 한국광고단체연합회 '2003 1/4 분기 광고계동향(1) 온라인매체 부문,' 광고계동향분석보고서, Vol. 63, pp58-64, May, 2003
  5. 윤성준, 김주호. '배너광고는 효과적인가?: 광고형태와 광고내용을 중심으로,' 광고학연구, Vol. No. 3, pp141-162, 가을, 2002
  6. 김재휘, 김지호, 김용환. '인터넷 검색 사이트의 키워드 광고효과 연구,' 광고학연구 Vol. 13, No. 4, pp91-109, 겨울, 2002
  7. 박기남, 이훈영, '인터넷 배너광고의 클릭률에 영향을 미치는 주요 요인들에 관한 시뮬레이션 연구,' 광고학연구, Vol. 11, No. 3, pp269-288, 가을, 2000
  8. 한세준, '새로운 광고형태로서의 모바일 광고,' 디지털디자인학연구, Vol. 3, pp67-73, 2002
  9. 노병성, '인터넷 광고의 종류와 변천,' 인터넷과 광고, 한울아카데미, pp26-61, 2001