DOI QR코드

DOI QR Code

국내 전자상거래 통계정보의 평가와 신뢰성 증진방안에 대한 연구

A Study on Evaluation and Improving Reliability of Domestic e-Commerce Statistics

  • 홍기학 (동신대학교 컴퓨터학과) ;
  • 이기성 (우석대학교 전산정보학부) ;
  • 손창균 (동신대학교 교양 교직학부)
  • 발행 : 2003.09.01

초록

본 연구에서는 국내 전자상거래 시장규모의 추정치와 예측치가 각 조사기관별로 차이가 나는 주요 요인을 분석하고, 이를 객관화, 표준화하여 전자상거래 시장규모 추정치에 대해 보다 신뢰성있는 평가기준을 마련하였다. 또한 이러한 평가기준을 적용하여 조사기관이나 연구 단체에서 발표하는 전자상거래 통계의 신뢰성을 보장하도록 하였다.

We analyze the factors leading to discrepancy in estimators and predictors of e-commerce size each survey institution, and then we make a evaluation criterion to obtain objective and standard results in e-commerce surveys. We would like to guarantee reliability for e-commerce statistics published by the survey institutes and the public ones by adapting the criterion which suggested.

키워드

참고문헌

  1. 일본의 인터넷 비즈니스 현황 김근동;이우광
  2. Telecommunication Review v.11 no.3 국내산업의 B2B 도입 현황과 경제성과 분석 김기홍
  3. 표본조사론 김종호
  4. 2001 e-business trend 박기성;김범열
  5. 최근 B2B 전자상거래 동향분석 산업자원부
  6. 전자상거래 시장규모 측정방안 연구 산업자원부;한국전자거래진흥원
  7. 2001년 국내 e-비지니스 전망 전자상거래연구조합
  8. 인터넷 산업 분류별 국내 인터넷 기술/시장 조사분석 정보통신정책연구원
  9. 전자상거래 통계조사 결과 : 사이버쇼핑몰 조사 통계청
  10. 인터넷 백서 한국전사원
  11. 국내 e-비지니스 현황에 대한 통계조사결과 한국전자상거래진흥원
  12. European Initiative in Electronic Commerce, COM(97)157 European Commission
  13. Gartner Group Article Dynamic Pricing: Not Just a Fancy Name for B2B Auctions
  14. Methodology for Assessing the Dynamics and Impact of Electronic Commerce, Document 1 OECD
  15. The Economic and Social Impact of Electronic Commerce: Preliminary Findings and Research Agenda OECD