Archives of design research (디자인학연구)
- Volume 16 Issue 2
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- Pages.219-232
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- 2003
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- 1226-8046(pISSN)
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- 2288-2987(eISSN)
An Analytical Study on the Transformation Process of the Design Language of Frank O. Gehry
프랭크 게리의 조형 언어의 변천과정에 대한 분석 연구
Abstract
Frank O. Gehry is hewn to be an architect whose design 1anguage is so arbitrary and so unexpectedly changing that it seems to be almost impossible to trace any common language or my coherence over his entire career and works. To provide a counter-argument to this conception, this study explores the transformation pattern of the design language commanded by Gehry through his works. To pursue this study, Gehry's career was divided into four periods according to the design characteristics, and thorough analysis was conducted on the transformation pattern of the language both synchronically and diachronically. Based on the analysis, it was found that Gehry had been always trying to metaphorically embody the synchronic context of any given Period into his works, and the vehicles of this embodiment were materiality and morphology. Finally the argument of this study is that the changing process of Gehry's design language is not any "revolutionary change," as it was known to be, but 〃evolutionary transformation. "on."
본 연구는 조형언어의 변화가 심하여 일관성을 찾기 어려운 작가로 알려진 프랭크 게리의 조형작업 및 언어의 변천과정에 대한 분석 연구이다. 게리의 작업은 일관성이 없이 "우연"이나 "혁명적 변화" 혹은 "즉흥성"에만 의존하는 것으로 알려져 왔으나, 본 연구를 통하여 연구자는 그의 작업 및 조형언어의 변화는 오히려 일관된 주제를 가지고 하나의 방향으로 "필연적인 진화"를 하고 있음을 주장하였다. 게리의 작업시기를 4 시기로 분류하고 공시적, 통시적으로 그 특징들을 고찰, 분석한 결과 게리는 공시적 상황들을 주제로 하고 그것을 메타포를 통하여 가시화하기 위하여 재료와 형태를 수단으로 이용하고 있음을 알 수 있었다. 따라서 본 연구자는 이러한 필연적인 진화과정으로서의 형태언어를 지닌 게리를 해체주의자로 분류하는 것은 오류임을 지적하였다. 형태언어를 지닌 게리를 해체주의자로 분류하는 것은 오류임을 지적하였다.