ICT 수업 실시환경에 따른 중학교 가정과의 『나와 가족의 이해』단원에서의 ICT 활용수업의 효과

The Effects of ICT Teaching Method by ICT Instructional Environment on Learning 『Understanding of Myself and Family』 Unit of Home Economics

  • 송미선 (경상대학교 사범대학교 부설 중학교) ;
  • 유태명 (경상대학교 사범대학교 가정교육과)
  • 발행 : 2003.04.01

초록

This study tested students’ ICT application capability and Problems solving ability by ICT instructional environment when ICT teaching method is applied to $\boxDr$Understanding of Myself and Family$\boxUl$ unit of home economics. Following research Problems were formulated for this study : 1. Are there any differences of the effects on improvements of students’ ICT application capability by ICT instructional environment\ulcorner 2. Are there any differences of effects on improvements of students’ problems solving ability by ICT instructional environment\ulcorner 3. Are there any differences of effects on improvements of students’ Performance assessment results by ICT instructional environment\ulcorner The researcher developed a homepage for the ICT teaching-learning. and prepared Problems-based teaching-learning lesson plan. The students were divided into two groups (experimental group 1 and experimental group 2) by ICT instructional environment. The Pre-test and post-test were conducted before and after the experimental class. The ICT class experimental period was for 16 weeks. from March 10. 2002 to July 10. 2002. The experimental group 1 was given 16-weeks classwork under the classroom environment of 1 PC for each classroom(The classroom with advanced educational equipments) . while the experimental group 2 was given 16-weeks classwork under the classroom environment of 1 PC for each student(multimedia classroom) . The results of the study are as follows: 1 All of the ICT teaching methods under both instructional environments were found to be effective on the improvements of the ICT application capability. 2. There were statistically significant differences of problems solving ability between two groups in application and the measure of validation. 3. The experimental group 1(1 PC for each classroom) did not show any improvements of Performance assessment results. while the experimental group 2(1 PC for each student) showed some improvements.

키워드

참고문헌

  1. 교육 공학연구 v.15 no.1 웹기반 PBL의 개발사례: 초등, 중등, 대학교의 경우 강인애(외)
  2. 나도 정보화 시대의 교사 경상남도교육과학연구원
  3. 이화여자대학교 석사학위논문 CAI와 토론 학습을 연계한 가정과 교수 · 학습 모형개발 김미정
  4. 나도 정보화 시대의 교사 김성근(외)
  5. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 웹 기반 교육이 학업 성취도에 미치는 영향 김창희
  6. 한국교원대학교 석사학위논문 실천문제해결 수업모형을 적용한 중학교 가정과 인간발달과 가족관계 영역의 수업지도안 개발 도난희
  7. 한국교원대학교 석사학위논문 ICT를 활용한 가정과 웹 기반 문제해결 학습환경의 개발 및 적용 박미정
  8. 컴퓨터를 매체로 하는 교수 학습 방법의 탐구 백영균
  9. 웹기반 학습환경의 준비와 개발도구 백영균;강신천
  10. 컴퓨터교육학회논문지 v.3 no.1 인터넷 활용수업의 실태조사 및 분석 서정칠(외)
  11. ICT 활용 교수 · 학습지도안 자료집 송재신(외)
  12. 정보교육학회논문지(B) v.26 no.2 문제해결능력 신장을 위한 컴퓨터교육과정 모델 개발 신수범(외)
  13. 학국교육학술정보원 조사연구실 SDI 서비스 정보통신기술 활용과 학업 성취 수준과의 관계 영국교육정보원
  14. 이화여자대학교 석사학위논문 웹 기반 협동학습시 학습자의 자기 효능감과 보상구조가 학습참여도와 학업성취도에 미치는 영향 오윤진
  15. 중등실과(기술 · 가정)교과에서의 ICT활용 교수 · 학습 및 평가전략 왕석순
  16. 카톨릭대학교 상담심리학석사학위논문 스트레스, 정동성, 사회적 문제해결능력과 성욕구 및 충동의 관계 유의숙
  17. 한국교원대학교 박사학위논문 ICT와 문제해결 유인환
  18. 학국가정과교육학회지 v.12 no.3 중학교 가정과 '인간발달과 가족관계'영역의 교육자료 개발 및 현장 적용 연구 유태명(외)
  19. 한국가정과교육학회지 v.11 no.1 가정과 교육의 새로운 패러다임 윤인경
  20. 학국 초등정보공학회 논문지 v.1 no.1 정보화시대를 대비한 CAI로서의 웹 활용 이광희
  21. 서울대학교 박사학위논문 교육정보화를 위한 학교교육 웹사이트 체제와 이를 이용한 고등학교 물리 수업 모형 연구 이경운
  22. 충북대학교 석사학위논문 인터넷을 통한 협동학습 모델 개발 및 적용 이병희
  23. 한양대학교 석사학위논문 웹 기반 학습환경에서 인터페이스의 메타포 구조가 학업성취 및 태도에 미치는 영향 이수원
  24. ICT 교육론 이태욱(외)
  25. 서울대학교 박사학위논문 웹 기반 문제해결 학습환경에서 소집단 협동학습전략이 온라인토론의 참여도와 문제해결에 미치는 효과 임정훈
  26. 웹 기반 학습 시스템에 적합한 형성평가 방법에 관한 연구 장상필(외)
  27. ICT 활용 교수 · 학습 과정안 자료집 정성무(외)
  28. 교육인적자원부 연구학교 운영 보고서 도덕과의 ICT 활용교수-학습 방안 초당초등학교
  29. 성균관대학교 석사학위논문 웹 기반 문제해결 수업 진행절차 및 설계절차의 개발 채수은
  30. 경상대학교 석사학위논문 고등학교 가정과의 한국 가정생활 문화관련 단원의 학습에서 ICT 활용 수업의 효과 하영희
  31. 교사 ICT 활용 교육 연수교재 한국교육학술정보원
  32. ICT 활용 교수학습 과정안 자료집 한국교육학술정보원
  33. 교육공학연구 v.15 no.1 효율적인 가상교육 구현을 위한 제고 한정선
  34. 인터넷에 꾸미는 온라인 학습방 함영기
  35. 인터넷 활용수업의 이론과 실제 홍명희(외)
  36. What is home economics Educations? Brown,M.M.
  37. Evaluation Web-Based Instruction Design Henke,H.
  38. Web-Based Instruction. User Interface Design for Web Based Instruction Jones,M.G.;Farquhar,J.D.;Khan,B.H.
  39. Web-Based Instruction Khan,B.H.
  40. In Educational Settings in the Twenty-First Century: Preparation for Education' New Poles Computer and Communication Networks Kook,J.K.