정신모형과 감성 요소를 이용한 소프트웨어 사용성 평가 모델 개발

An Evaluation Model for Software Usability using Mental Model and Emotional factors

  • 김한샘 (상명대학교 컴퓨터학과) ;
  • 김효영 (상명대학교 컴퓨터학과) ;
  • 한혁수 (상명대학교 소프트웨어학부)
  • 발행 : 2003.02.01

초록

소프트웨어의 사용성은 소프트웨어 제품 평가시, 사용하기 쉬운 정도, 효율성의 정도, 만족도의 정도 등으로 판단되는 소프트웨어의 특성이다. 이러한 사용성은 소프트웨어 제품의 품질을 결정하는 중요한 요소이다. 따라서 소프트웨어 제품들은 그 자체의 사용성에 대해 평가를 받고 개선지침을 추출하여 이를 기반으로 지속적인 개선이 이루어져야 한다. 그러나 제품마다 사용성 요소들의 중요도가 다르고, 같은 요소에 대해서도 사용자들은 서로 다른 환경과 지식으로 인해 엇갈린 평가를 내릴 수 있으므로 사용성 평가는 제품의 적합성을 판단하고 개선방향을 얻기 위해 다양한 요소들을 고려하여 개발되는 것이 중요하다. 그러나 기존의 만족도 평가와 수행도 평가는 문제점의 원인 발견 평가결과를 수정에 반영하기 힘들고, 모든 영역에 적용되도록 만들어진, 획일화된 평가항목과 내용으로는 평가 대상 제품의 특징을 반영하기가 어려웠다. 따라서 본 논문에서는 대상 제품의 평가 항목별로 사용자의 정신모형과 감성을 평가하는 모델을 개발하였다. 설계자들의 개념 모형과 사용자의 정신 모형의 일치여부를 평가하여 그 결과를 바탕으로 개선 지침을 제공할 수 있는 평가방법과 시스템에 대한 만족도를 높이고 보다 효과적으로 작업할 수 있도록 하기 위해 사용시의 감성과 이에 영향을 미치는 시스템의 구성요소들을 분석하여 평가하고 개선 지침을 추출하는 감성요소론 기반으로 하는 평가방법을 합하여 개발한 평가 모델을 제안한다. 그리고 이 평가 모델에 대한 사례연구로 GUI 프레임워크를 사례로 채택해서 평가하고 개선 방향을 추출하였다. 본 논문에서 제안한 평가 모델은 제품 사용자의 작업분석을 기반으로 추출된 작업항목에 대한 평가요소를 가지고 평가를 수행함으로서, 제품의 특성을 반영할 뿐만 아니라, 수정되어야 할 항목을 정확히 나타내 줌으로서 효과적인 사용성 평가를 가능하게 할 것이다.

Software usability is a characteristic of the software that is decided based on learnability, effectiveness, and satisfaction when it is evaluated. The usability is a main factor of the software quality. A software has to be continuously improved by taking guidelines that comes from the usability evaluation. Usability factors may vary among the different software products and even for the same factor, the users may have different opinions according to their experience and knowledge. Therefore, a usability evaluation process must be developed with the consideration of many factors like various applications and users. Existing systems such as satisfaction evaluation and performance evaluation only evaluate the result and do not perform cause analysis. And also unified evaluation items and contents do not reflect the characteristics of the products. To address these problems, this paper presents a evaluation model that is based on the mental model of user and the problems, this paper presents a evaluation model that is based on the mental model of user and the emotion of users. This model uses evaluation factors of the user task which are extracted by analyzing usage of the target product. In the mental model approach, the conceptual model of designer and the mental model of the user are compared and the differences are taken as a gap also reported as a part to be improved in the future. In the emotional factor approach, the emotional factors are extracted for the target products and evaluated in terms of the emotional factors. With this proposed method, we can evaluate the software products with customized attributes of the products and deduce the guidelines for the future improvements. We also takes the GUI framework as a sample case and extracts the directions for improvement. As this model analyzes tasks of users and uses evaluation factors for each task, it is capable of not only reflecting the characteristics of the product, but exactly identifying the items that should be modified and improved.

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