The Effect of Clothing Coloration and Ope of Pants/Skirt on Impression Formation

상.하의 배색과 하의형태가 인상형성에 미치는 영향

  • 문주영 (경상대학교 생활과학부 의류학전공) ;
  • 강경자 (경상대학교 생활과학부 의류학전공)
  • Published : 2003.01.01

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effect of clothing coloring and type of pants/skirt as clothing cues on impression of college female students. The experimental materials developed for this study are a set of stimuli and response scales. Thirty two color pictures of various combinations of colors for shirt, and colors and type of pants/skirt were manipulated on computer drawing. For visual evaluation of women's casual wears about colors and type, 7-point scales were designed. The subjects consist of 192 female and male undergraduate students in Chinju city. The results of this study can be summaried as follow: As analyzing the impression of female figure by the color of shirt and the color and type of pants/skirt, five factors including appearance valuation, concentration of attention, clearness, stability, and activity were found to be important. Color of shirt have significant effects on appearance valuation, concentration of attention, clearness, stability, and activity. Color of pants and shirt also have significant effects on all five factors. Especially, they strongest predictors for stability and activity. Type of pants/skirt significantly effects on concentration of attention and activity. In the effects of interactions between each variable, the combination of pants colors and type of pants/skirt had significant effects on appearance valuation, stability factors. Also shirt and pants colors had an significant effects on appearance valuation, stability, and activity. But in the impression formation of concentration of attention and clearness, only the combination of shirt colors and pants forms was more significant.

Keywords

References

  1. 의상사회심리학 강혜원
  2. 한국의류학회지 v.15 no.2 여자한복의 인상형성 연구-디자인의 변형과 배색을 중심으로- 강혜원;고애란
  3. 한국의류학회지 v.16 no.3 의복의 색과 신체노출이 정숙성 인상에 미치는 영향 강혜원;고애란
  4. 복식35호 영화의상에 표현된 색의 상징성에 관한 연구 김희정
  5. 연세대학교 대학원 박사학위 논문 상황, 의복단서 및 관찰자변인이 남자착용자의 인상에 미치는 영향 남미우
  6. 한국의류학회지 v.24 no.8 4가지 무채색 의복이 형태변화에 따른 시각적 이미지 박종희;최재란;류숙희
  7. 의상디자인 오희선;박화순
  8. 한국의류학회지 v.22 no.8 장신구와 재킷색이 여성의 인상에 미치는 영향 이명희;강승희
  9. 의상심리 이인자
  10. 한국의류학회지 v.6 no.1 의복과 인물이 첫 인상 형성에 미치는 영향에 관한 연구 이인자;송선옥
  11. 연세대 박사학위 논문 의복단서가 인상형성에 미치는 영향 이주현
  12. 한국의류학회지 v.19 no.5 의상디자인 요소가 의복착용자의 인상에 미치는 영향(Ⅰ): 의복형태와 색채의 영향을 중심으로 이주현;조긍호
  13. 한국의류학회지 v.19 no.6 의상디자인 요소가 의복착용자의 인상에 미치는 영향(Ⅱ): 의복형태와 색채의 영향을 중심으로 이주현;강혜원
  14. 복식32호 의복단서, 지각변인이 여자한복 착용자의 인상형성에 미치는 영향(Ⅰ)-의복단서를 중심으로- 이현화;박찬부
  15. 복식37호 의복단서, 지각변인이 여자한복 착용자의 인상형성에 미치는 영향(Ⅱ) 이현화;박찬부
  16. 한국의류학회지 v.22 no.5 복식색과 색조합의 이미지 지각(Ⅰ)-여자 저고리, 치마를 중심으로 한 준실험- 이혜숙;김재숙
  17. 한국의류학회지 v.22 no.8 복식색과 색조합의 이미지 지각(Ⅱ)-여자 한복의 상·하 색조합 효과를 중심- 이혜숙;김재숙
  18. 부산대 대학원 석사학위 논문 의복형태와 색채 이미지의 시각적 평가와 분석 차미승
  19. 한국표준색표집 공업진흥청;한국방송공사
  20. 日本家庭學會誌 v.42 no.5 服裝におけるイメ一ジとの關連につぃて 渡변藤子;川本榮子;中川早苗
  21. 日本家庭學會誌 v.38 no.4 各種デザイソにおける着裝イメ一ヅ 石塚純子;加藤雪枝;槍山藤子
  22. Journal of Abnormal and Social Psychology v.41 Forming Impressions of Personality Asch,S.E. https://doi.org/10.1037/h0055756
  23. 색채심리 Birren,F.
  24. Perceptual and Motor Skills v.53 Meaning of physical dimension of women's clothes Gibbins,K.;Coney,J.R. https://doi.org/10.2466/pms.1981.53.3.720