On the on and off line integrated marketing strategy for retail firms empirical models for BAROKOSA

유통기업의 온-오프라인 통합마케팅 전략 -(주)Barokosa 사례를 중심으로-

  • Kim Chang-Ho (Dept. of Intermational Business, Namseoul University)
  • 김창호 (남서울대학교 국제경영학부)
  • Published : 2003.09.01

Abstract

The present paper attempts to describe on and off line integrated marketing and develop an empirical model for distribution industry. The focus is given on the small and medium size retail and service area. With both empirical case studies and literature review, we aim to develop empirical cases and propose a desirable marketing strategy for specific firms : BAROKOSA is pursues cooperation in wholesale business on the internet. For the purpose of the cooperative and integrated marketing of on and off line business, first of all, the firms should establish a clear target and share vision and mission for their directions. We suggest the following guidelines: (i) customer-based decision making, (ii) thoroughly cooperative competition, (iii) confidence in their work and business, (iv) courage to live up to action and (v) innovation to lead change.

본 연구는 기본적으로 온라인과 오프라인의 통합마케팅을 설명하고 이에 관한 경험적 사례를 개발하기 위한 목적으로 진행되었다. 특히 중소 유통영역의 공생적 기반 위에 전개되는 온-오프라인의 경험적 사례를 개발하고 바람직한 마케팅방향을 방향을 제시하였다. 본 연구는 문헌연구와 사례연구를 병행하여 연구를 진행하였다. 사례는 인터넷 도매유통의 공생협력을 추진한 (주)Barokosa이다. 온-오프라인의 협력적 통합마케팅의 전략을 전개하기 위해서는 무엇보다도 온-오프라인의 뚜렷한 목표를 설정하고 성장방향에 대한 비전을 공유하고 나아가 온-오프라인의 사명을 감당하는 것이다. 실천적으로는 (1)항상 고객(customer)기반의 의사결정을 이루며 (2)철저한 협력적 돕는경쟁(competition) 의식과 (3)구성원 자신의 일에 대한 자신감(confidence)을 지니고 (4)실천을 위한 용기(courage)를 가지고 (5)혁신하여 변화(change)를 선도하는 것이다.

Keywords