Dissemination and Utilization of Growing-up Skills Program

성장기술 프로그램의 보급 및 활용에 관한 연구

  • Published : 2003.02.28

Abstract

While many social work studies has focused on the development of practice intervention and demonstration of the efficacy, little attention has been given to the way how the results can be disseminated and utilized in practice area. But attempts to bridge the research-practice gap empathize importance of dissemination and utilization including knowledge utilization, innovation diffusion, information dissemination, program replication, and technology transfer etc. In this recognition, this study that focused on the process after development of program tried to search and analyze the real disseminating process and utilization state with applying Growing-up Skills Program(GUSP) developed and disseminated by this researcher. For the purpose, theories and models for program diffusion were reviewed, and dissemination & utilization of GUSP was analyzed on the 'Herie & Martin's model' with retrospective perspectives. Through this tracer study, these were confirmed or founded as problems of GUSP in disseminating process : lack of specific strategy for the dissemination ; unplanned coping due to little preparation ; and unclear and insufficient understanding of the target system in the beginning stage of dissemination. And followings are suggested for the improvement of social work program dissemination & utilization in the field: to conduct diffusion process on the basis of a proper model; to consider integrative relationship between D&D and dissemination & utilization ; to endeavor for collecting feed back from the field ; and to reinforce social work education and study related to innovation diffusion. These results showed importance of dissemination & utilization in social work and utility of GUSP despite of several limitations. More concerns of dissemination & utilization are needed for the integration of research and practice in Korean social work.

그동안 사회복지 임상실천 분야에서 주로 관심을 기울여 온 것은 개입방법의 개발과 효과성 측정 연구였다. 반면 이러한 연구 결과물이 어떻게 현장에 보급되고 활용되는지에 대한 관심은 상대적으로 부족한 편이었다. 이러한 현상은 결과적으로 연구와 실천간의 괴리를 초래할 수 있다는 비판이 제기되면서, 최근 외국에서는 사회복지 분야에서도 이론과 실천, 또는 학문과 현장을 잇는 중요한 기제로서 지식 및 기술의 보급과 활용에 대한 관심이 부각되고 있다. 이에 본 연구에서는 본 연구자가 프로그램 개발에 이어 현장보급 노력을 기울여 온 성장기술 프로그램을 중심으로 현장보급 과정과 활용현황을 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 보급과 활용에 관한 기존 이론 및 모델들을 정리하고, 그 중 Herie와 Martin의 연구-실천 가교 모델에 의거하여 성장기술 프로그램의 현장 보급과정 및 활용 상황을 추적 조사하고 분석해 보았다. 그 결과 성장기술 프로그램 보급과정의 문제점으로는 구체적인 전략의 부재, 계획성 부족으로 인한 즉흥적인 대응, 초기 보급 대상자에 대한 허술한 파악 등을 도출할 수 있었다. 그리고 효과적인 보급과 활용을 위해서는 적절한 모델을 선택하고 그에 따라 보급과정을 적용하고 실천할 것, 프로그램 개발과정부터 보급에 대해 염두를 두고 진행할 것, 프로그램 개발 뿐 아니라 현장 피드백 확보를 위한 노력을 기울일 것, 그리고 사회복지 교육 및 연구에서 전파과정에 대한 부분을 강화할 것 등을 제언하였다. 이를 통해 몇 가지 한계점들에도 불구하고 보급 및 활용에 대한 중요성을 제시할 수 있었으며, 성장기술 프로그램의 현장 활용성도 파악할 수 있었다. 이와 같은 보급과 활용에 대한 논의들은 국내에서 진행되는 연구의 전파 뿐 아니라 그동안 외국으로부터 도입해온 개입방법들을 한국 상황에 맞게 토착화하기 위하여 앞으로 더욱 활성화될 필요가 있을 것이다.

Keywords