Social Constructivism Revisited Focusing on the Controversies with History of Technology

사회구성주의의 재검토: 기술사와의 논쟁을 중심으로

  • Published : 2002.12.01

Abstract

The purpose of this article is to examine and assess the main issues in social constructivism with reference to the history of technology. Social constructivism, as an alternative explanation to technological change, has developed its points actively responding to various criticisms. Historians of technology have joined in dialogues with social constructivists through controversies about narrative vs theory, reliability vs performance, and evolution of bicycle. Social constructivists tend to use new jargons excessively, don't deal historical materials rigorously, and don't consider content-dependency sufficiently. To apply social constructivism to Korean cases many problems should be identified including the deficiency of historical materials, the importance of technological learning, and the peculiarity of relevant social group.

이 논문의 목적은 기술사의 관점에서 사회구성주의의 주요 이슈를 검토하고 평가하는 데 있다. 사회구성주의 기술학은 기술변화에 대한 대안적 설명으로서 다양한 비판에 적극적으로 대응하는 가운데 자신의 논지를 발전시켜 왔다. 특히 사회구성주의와 기술사는 $\ulcorner$기술과 문화$\lrcorner$를 통해 서술과 이론에 관한 논쟁, 신뢰성과 퍼포먼스에 관한 논쟁, 자전거 변천과정의 사례에 관한 논쟁을 전개해 왔다. 기술사 연구자의 입장에서 볼 때 사회구성주의는 새로운 전문용어를 남용하고 있고 역사적 자료의 사용이 엄밀하지 못하며 연구 대상에 따른 제약을 충분히 고려하지 않고 있다. 또한 사회구성주의를 한국에 적용하기 위해서는 역사적 자료의 미비, 기술학습의 중요성, 관련사회집단의 특수성 등의 문제에 주의를 기울여야 한다.

Keywords