Comparative Study on Computer Education in Korea with respect to Technology Standards of USA

미국의 과학기술표준을 중심으로 살펴 본 제 7차 컴퓨터 교과 교육과정

  • 김진선 (안동대학교 정보통신교육 전공) ;
  • 김청월 (안동대학교 전기전자공학과) ;
  • 김종성 (안동대학교 전기전자공학과)
  • Received : 2002.03.19
  • Accepted : 2002.04.22
  • Published : 2002.04.30

Abstract

Recent studies have shown that Korea has achieved similar or better environments for computer education in hardware perspective. However, in software perspective, many problems have been reported. We tried to suggest more effective ways of computer education based on the results from comparative study on computer education in Korea with respect to technology standards of USA.

제7차 교육과정에서 가장 중요시하는 부분의 하나는 바로 컴퓨터 교육의 강화일 것이다. 여러 가지 조사 결과를 비추어보면 하드웨어 부분은 우리 나라는 선진국과 비슷하거나 우위에 있는 것으로 보이지만 교육과정 및 교육내용에는 많은 문제점이 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 제7차 교육과정과 미국 교육부의 과학기술표준에서 제시하고 있는 컴퓨터 교육과정과의 비교 분석을 통해 제7차 교육과정 및 교육내용의 문제점을 제시하고자 한다.

Keywords