Reaction of Student for the Field Application of ESE Program - Focusing on the Global Climate Game -

지구계교육 프로그램의 적용에 따른 학습자의 반응 - 지구 기후 게임을 중심으로 -

  • Kang, Hyun-A (Division of Science Education, Chonbuk National University) ;
  • Cho, Kyu-Seong (Division of Science Education, Chonbuk National University)
  • 강현아 (전북대학교 과학교육학부) ;
  • 조규성 (전북대학교 과학교육학부)
  • Published : 2002.04.30

Abstract

While the 7th national education curriculum is gradually proceeding, science education tries various teaching-learning method for integration in science education. The first purpose of this study is to investigate Earth Systems Education(ESE), which is approaching method to integrate science education, especially in its focus on planet Earth. Also, the second purpose is to know what the reactions of students are obtained after 'The Global Climate Game' in ESE active learning program is applied to the field. The results of this study are as follows; ESE is to propose the integrated approaching method of searching for natures and ESE teaching-learning method is to try to overcome fixed conventional teaching-learning method focus on the text book, and practical application of ESE teaching-learning method is that we can develope the student-emphasized instructional program through the discussional cooperation-teaming models, role-play instructional models. In this study, 'The Global Climate Game' found that was suitable of understanding about relating of atmosphere, hydrosphere, lithosphere and biosphere composing Earth System. Reaction of most students for ESE was showed a positive change of aspect affective region and ESE active learning program is more efficient to improve schoolwork achivement and students positive attitude toward science subject than conventional teaching-learning method. Thus if ESE active learning program is applied for a long time, the general positive attitude of students concerning science will be increased, and then the students is expected to extend the ability of application of science in their life.

통합과학교육으로의 다양한 시도가 이루어짐에 따라, 이 연구에서는 지구계를 중심으로 과학교육을 통합하려는 시도이며 자연을 탐구하는 보다 전체론적인 접근법을 제시하는 지구계 교육 중 그 활동 프로그램의 하나인 '지구 기후게임' 수업 모형을 현장에 적용하여 학생들의 반응을 알아보고자 하였다. 연구의 결과, 교과서 중심의 획일화된 주입식 교수-학습 방법에서 탈피한 학생이 중심이 되는 토의식 협력학습, 역할극 수업모형 등 다양한 수업 모형의 적용을 가능하게 한다. 이 연구에 적용된 ‘지구 기후 게임'은 지구계를 구성하고 있는 기권, 수권, 암권, 생물권의 상호작용에 대한이해를 도모하기에 적합한 주제였다. 지구계 교육에 대한 학생들의 반응은 정의적인 영역에서 긍정적인 변화를 보였고, 지구계 교육 활동 프로그램은 전통적인 수업 방법보다 학생들의 과학에 대해 긍정적인 태도 변화를 보여주었으며, 장기적으로 ESE 활동 프로그램은 과학적 태도 형성에 좋은 영향을 줄 것이라고 생각한다. ESE 활동 프로그램의 적용은 단원에 따라 부분적으로 선택하여 적용되는 것이 바람직하며, 이러한 교수-학습 방법은 과학을 생활에 응용하는데 매우효과가 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 교육과정 개정 연구위원회, 1996, 통합교과의 교육과정 ·교과서 구조개선 연구.교육부, 36 p
  2. 김두련, 1995, 과학-기술-사획(STS) 프로그램의 구안 적용을 통한 환경교육의 효율적인 지도 방안. 대구교육대학석사논문, 67 p
  3. 김소현 ·유정문, 1999, STS 자료를 이용한 자기 주도적 과학 학습의 강화 효과; 중학교 과학 2 중심으로. 한국지구과학회지, 20(2), 127-136
  4. 김인획, 1994, 중학교 과학 수업에서 STS 수업 모형의 적용 효과. 한국교원대 석사논문, 83 p
  5. 임은경 ·홍상욱 ·정진우, 2000,지구계 교육의 현장 적용에관한 연구. 한국지구과학회지 , 21(2), 93-102
  6. 정영란 · 손대희, 2000, 협동학습 전략이 중학교 생물학습에서 학생들의 학업 성취도와 과학에 대한 태도에 미치는영향. 한국과학교육학회지 , 20(4), 611-623
  7. American Association for the Advancement of Science (AAA.S), 1989, Science for aIl Amencans, 1-28
  8. ESSC (Earth Systems Science Committee), 1988, Earth Systems Science. Washington D.C.: National Aeronau-tics and Space Administration, 1-46
  9. Hassard, J., 1990, Cooperative leaming. The Science Expe-rience, 33-37
  10. http://www.ag.ohio-state.edu/~earthsys/
  11. http://earthsys.ag.ohio-state.edu/ESE-webslide
  12. Mayer, V J., 1989, Earth Appredation. The Science Teacher, 56(3), 60-63
  13. Mayer, V. J. and Armstrong, R. E., 1990, What every 17-years old should know about planet Earth. Science Edu-cation, 74(2), 155-165 https://doi.org/10.1002/sce.3730740203
  14. Mayer, V. J., 1991, Earth Systems Science; A planetary perspective. The Science Teacher, 58(1), 34-39
  15. Mayer, V. J., 1991, A Framework for Earth Systems Edu-cation. Science Activities, 28(1), 8-9
  16. Mayer, V. J., 1992, Earth Systems Education; Origins and Opportunities. Columbus, OH; The Ohio State Univer-sity, 11-12
  17. Mayer, V. J., 1995, Using the Earth Systems Education for Integrating the Science Curriculum. Science Education, 79, 375-391 https://doi.org/10.1002/sce.3730790403
  18. Ogle, D., 1986, A teaching model that developes active reading of expository text. The Reading Teacher, 39(2), 564-570 https://doi.org/10.1598/RT.39.6.11
  19. Rosanne W. Fortner and Victor J. Mayer, 1993, Activities for the Changing Earth System, The Global Climate Game. The Ohio State University under National Sci-ence Foundation, 82-115
  20. Shirley Brown, David Crosby, and Dan Jax, 1992, Eaith Systems Science Activities, Science Activities for the Middle School sponsored by a Grant. The Ohio EPA-Ohio Environmental Education Fund, i-iii, 1-3
  21. The National Science Teachers Association, 1992, Scope, Sequence and Coordination of Secondary School Sci-ence, 120p