Development of Geological Field Courses and the Effect of Field Study on the Affective Domain in Science and on Achievement of Students

야외지질학습장의 개발과 활용에 따른 학생들의 과학에 대한 정의적 영역과 학업 성취에 미치는 효과

  • 변흥룡 (전북대학교 과학교육학부) ;
  • 김정빈 (전북대학교 과학교육학부) ;
  • 조규성 (전북대학교 과학교육학부)
  • Published : 2002.12.31

Abstract

The purpose of this study is to develop geological field sites for open ended education and inquiry learning, and to find the influence of field study on the affective domain in science and the achievement. As for the field sites, we used the areas ranging from Chaeseokgang- of Kyeokpo, in Buan, to around Bangsanje from Naejang-dong in Jeongeup to Ssangchi-myun in Sunchang-kun, Jeolla North Province. The affective domain in science is composed of three parts-cognition of science, interests toward science, and the scientific attitudes. to evaluate the stage of the achievement, we used questionnaire composed by 25 items. While the control group does not show any change in three parts of the affective domain, the experimental group shows positive changes, from 2.44 to 2.37 (cognition of science), from 3.15 to 3.08 (interests toward science), and from 2.91 to 2.74 (scientific attitudes) on Likert Scale. Also the score arranged by the analysis of covariate shows that the experimental group is more positive than the control group by 0.12 point in cognition of science, by 0.15 point in interests toward science, and by 0.23 point in scientific attitudes. In terms of the stage of achievement, the score of the experimental group, which is arranged by analysis of covariate, is 7.68 higher than that of the control group, on maximum of 100.

이 연구의 목적은 열린교육과 탐구학습을 위한 야외 지질학습장을 개발하고, 야외학습이 과학의 정의적 영역과 학업성취도에 미치는 영향 등을 알아보았다. 야외지질 학습장은 전북 부안군 격포 채석강 일대와 정읍시 내장동에서 순창군 쌍치면에 이르는 방산재 일대를 개발 하였다. 정의적 영역은 과학에 관한 인식, 과학에 대한 흥미, 과학적 태도로 세분해 조사하였고 학업성취도 평가는 25문항을 만들어 사용하였다. 정의적 영역의 세 가지 항목에서 모두 통제 집단이 비교적 변화가 없는데 반해 실험집단은 리커트 척도 2.44에서 2.37(과학에 관한 인식), 3.15에서 3.08(과학에 대한 흥미), 2.91에서 2.74(과학적 태도)로 긍정적인 변화가 있었다. 또한 공변량 분석으로 조정된 점수에서 실험집단이 통제집단에 비해 과학에 관한 인식은 0.12 포인트, 과학에 대한 흥미는 0.15포인트, 과학적 태도에서 0.23 포인트 차를 보이며 더 긍정적이었다. 학업성취도는 공변량 분석으로 조정된 점수가 100점 만점 척도로 실험집단이 통제집단보다 7.68점 높았다.

Keywords

References

  1. 한국과학교육학회지 v.18 no.3 국가수준의 과학에 관련된 정의적 특성의 평가체제 개발 김효남;정완호;정진우
  2. 교원대학교 대학원 박사 학위 논문 야외 지질 학습장에서 고등학교 학생들의 암석과 지질구조 동정 과정 분석 박진흥
  3. 정의적 특성의 사정-정의적 척도의 개발 절차와 선발 방법 변창진;문수백(공역)
  4. 한국과학교육학회지 v.7 no.1 고등학교 지구과학 수업목표 상세화 연구 이경훈;황인호;우종옥
  5. 전북대학교 교육대학원 석사학위 논문 야외관찰 관측 활동이 지구과학의 학습 태도 및 학력에 미치는 효과 이상교
  6. 한국과학교육학회지 v.17 no.4 현행 중등학교 과학 실험. 실험 실습 교육 실태조사 및 그 운영 진단(I) 이윤종;기우항;김영호;정원우;양승영;강용희;안병호;임성규;윤일희;김중욱;윤성효
  7. 중앙 교육 평가원 연구보고 과학교육 성취도 평가 연구(III) 임인재;김영길;유병웅
  8. 한국지구과학회지 v.21 no.1 중고등학생을 위한 야외지질학습장 개발 및 야외활동 지도 방안 조규성;박진홍;정진우;이병주
  9. 한국과학교육학회지 v.13 no.3 초.중.고 학생의 과학 및 과학교과에 대한 태도 연구 허명
  10. 한국과학교육학회지 v.17 no.1 중등학교 과학과 야외활동의 실태 및 개선 방안 홍정수;장남기
  11. Journal of Biological Education v.16 Field work and the biology teacher. A survey in secondary schools in England and Wales Fido, J.H.;Gayford, G.C. https://doi.org/10.1080/00219266.1982.9654414
  12. Journal of College Science Teaching v.12 A comparison of student attitudes, values and interests toward two contrasting earth science courses Carpenter, J.R
  13. Journal of Geological Education v.29 Comparison of three methods of teaching geology in junior high school Folkomer, T.H. https://doi.org/10.5408/0022-1368-29.2.74
  14. International Journal of Science Education v.20 Fieldwork in the life sciences Lock, R. https://doi.org/10.1080/0950069980200602
  15. Journal of College Science Teaching v.16 The importance of field trips Mckenzie, G.D.;Utgard, R.O.;Lisowski, M.
  16. Dissertation, The Pennsylvania State University A comparison of the learning behaviors of eighth and ninth grade ESCP earth science students; one help experiencing laboratory investigations in the indoor envioronment, the other half experiencing laboratory investigations in the outdoor environment McNamara, E.S.
  17. Science Education v.55 no.3 An investigation of the effect of a field studies in science on the learning of the methodology of science Riban, D.M.;Kobal, D.B. https://doi.org/10.1002/sce.3730550307
  18. journal of Geological Education v.32 Enhancement of student values, interests and attitudes in earth science through a field-oriented approach Kern, E.L.;Carpenter, J.R. https://doi.org/10.5408/0022-1368-32.5.299