Science Achievement of 11th grade Students

고등학교 2학년 학생들의 과학교육 성취도

  • Published : 2002.09.30

Abstract

The purpose of the study was to assess science achievement of 11th grade students. Science achievement was assessed in knowledge and inquiry domains. The knowledge domain included three sub-areas including memory, understanding and application. The inquiry domain was divided into four sub-areas involving identifying problems, designing inquiry, data analysis and drawing conclusions. The results indicated that overall science achievement of the 11th grade students who participated in the study was at the proficient level. Regarding the knowledge domain, the achievement in the understanding and application areas was at the proficient level, and the achievement in the memory area was at the basic level. In the inquiry domain, the achievement in all the sub-areas except the identifying problems area which was at the basic level was at the proficient level. There were no gender differences in overall science achievement. However, gender differences were found in all the sub-areas except the application area and varied across the sub-areas. Also, there were significant differences in science achievement among regions.

본 연구는 우리나라 과학 교육 성취도를 평가하기 위한 연구로 전국의 고등학교 2학년 학생들을 대상으로 하였으며, 평가 결과 고등학교 2학년 학생들의 종합적인 과학 교육 성취도 수준은 "보통 학력"으로 나타났다. 평가 영역별 성취도를 보면 이해, 적용, 탐구 설계, 자료 해석, 결론 도출 영역에서는 "보통 학력"을, 지식과 문제 인식 영역에서는 "기초 학력"을 나타내었다. 성별 성취도 분석 결과 종합적인 과학 성취도간에는 유의미한 차이가 없었으나 평가 영역별 성취도 분석 결과에서는 이해 영역을 제외한 전 영역에서 성별에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 지역별 성취도 분석 결과 서울시, 광역시, 중소도시, 읍면 지역의 성취도간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 종합적인 성취도는 광역시가 가장 높았고 다음으로는 중소도시, 서울시, 읍면 지역의 순인 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김성숙, 유준희, 서동엽, 이춘식, 임찬빈(1999). 제3차 수학 .과학 성취도 국제 비교 반복 연구(TIMSS-R) 국내 평가 결과 분석 연구. 한국교육과정평가원
  2. 김주훈, 이미경, 유준희(2001). 2001년도 국가수준 교육성취도 평가 연구 -과학-. 한국교육과정평가원
  3. 이돈희, 허경철, 최돈형, 이양락(1999). 공통과학 국가공통 절대평가 기준 개발 연구. 한국교육개발원
  4. Becker, B. J.(1989). Gender and science achievement: A reanlaysis of studies from two meta-analysis, Journal of Research in Science Teaching, 26(2), 141-169 https://doi.org/10.1002/tea.3660260206
  5. Bond, L. A. (1996). Norm- and criterion-referenced testing. Practical Assessment, Research & Evaluation, 5(2)
  6. Dimitrov, D. M.(1999). Gender differences in science achievement: Differential effect of ability, response format, and strands of learning outcomes. School Science & Mathematics, 99(8). 445-450 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1999.tb17507.x
  7. Lee, V. E. & Burkam, D. T.(1996). Gender differences in middle grade science achievement: Subject domain, ability level, and course emphasis. Science Education, 80(6). 613-650 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199611)80:6<613::AID-SCE1>3.0.CO;2-M
  8. Levin, T., Sabar, N., & Libman, Z.(1991). Achievement an attitudinal patterns of boys and girls in science. Journal of Research in Science Teaching, 28(4). 315-328 https://doi.org/10.1002/tea.3660280405
  9. National Research Council(NRC).(1996). National Science Education Standards. Washington, DC.:National Academy Press
  10. Wiggins. G. (1998). Educative assessment: designing assessments to inform and improve student performance. San Francisco: Jossey-Bass