초등.중등학교 과학교과서에 나타난 열, 온도 개념에 대한 분석

Analysis of Concepts Related to Heat and Temperature in Elementary and Secondary School Science Textbooks

  • 발행 : 2002.09.30

초록

이 연구에서는 과학사적 관점을 토대로 온도와 열의 개념 유형을 구분하고, 초등 중등학교 과학 교과서에서 열과 온도에 대해 진술하는 개념을 분석하여 학생들이 가질 수 있는 오개념의 원인을 파악하고자 하였다. 분석 결과, 초등학교부터 고등학교까지 과학 및 화학, 물리 교과서에서 제시하는 열과 온도의 개념이 현대적인 관점을 제시하지 못하고, 과학사적으로 변천해온 개념들이 뒤섞여서 제시되고 있다. 이러한 문제점은 학생들이 열과 온도에 대한 정확한 개념을 호기득하는데 방해가 될 수 있을 것이다.

In this study, we identified the conceptions of heat and temperature on a basis of the science history, and analyzed the explanation types in elementary, and secondary school science textbooks. From these data, we tried to discover the cause of students' misconceptions. The results revealed that the explanation types of the textbooks don't include modem sight. Different conceptions developed in different era mixed in the textbooks. We can infer that students who learn heat and temperature concept by the textbooks could have misconceptions because of the above problems.

키워드

참고문헌

  1. 강순희, 박종윤, 정재용(1994) 중학생의 열과 온도에 대한 선입개념을 고려한 수업방안 개발. 화학교육, 21(3), 148-161
  2. 교육부(1998). 초등학교 3, 4, 6학년 자연 교과서. 국정교과서주식회사
  3. 권기태(1993). 국민학교 아동들의 열과 온도에 대한 개념 조사. 한국교원대학교 석사학위논문
  4. 김영주, 김익균(1995). 고등학교 물리교과의 에너지와 열 단원과 타 과학교과의 연계성에 대한 학생들의 이해. 물리교육, 13(1), 1-10
  5. 김용은 역(1997). 대학물리학. 서울: 도서출판 대웅
  6. 김은경(2001). 초등학생의 열과 온도에 대한 이해수준과 대안개념 조사. 한국교원대학교 석사학위논문
  7. 김익진(1999). 초등학생의 열 개념 유형과 온도 개념 형성의 관계. 대구교육대학교 석사학위논문
  8. 신미라(1999). 중학생의 열이동에 관한 개념 조사. 한국교원대학교 석사학위논문
  9. 양신호(1995). 초인지 활동을 통한 중학생의 결과 온도 개념 변화에 관한 연구. 공주대석사학위논문
  10. 오진곤(1996). 화학의 역사. 서울: 전파과학사
  11. 이선경, 김우희(1995). 열의 오개념 교정을 위한 과학사의 도입에 관한 연구. 한국교육학회지, 21(3), 148-161
  12. 전우수(1993). 국민학생의 과학 오개념 조사 연구. 초등과학교육, 12(2), 145-166
  13. 최행숙, 김은경, 백성혜, 이길재, 정완호(2001). 초등학생들의 열과 온도에 대한 대안개념 조사. 초등과학교육, 20(1), 123-138
  14. 한순미(2001). 비고츠키와 교육. 서울: 교육과학사
  15. Abraham, M. R., Williamson, V. M & Westbrook, S. L.(1994). A Cross-Age Study of the Understanding of Five Chemistry Concepts. Journal of Research in Science Teaching, 31(2), 147-165 https://doi.org/10.1002/tea.3660310206
  16. Ausubel, D. P.(1969). School Learning. NY: Holt, Rinehart & Winson
  17. Driver, R., Guesne, E., & Tiberghien, A. (1985). Children's ideas in science. Milton Keynes, England: Open University Press
  18. Engel-Clough & Driver, R.(1986). A study of consistency in the use of students' conceptual frameworks across different task contexts. Science Education, 70(4), 473-496 https://doi.org/10.1002/sce.3730700412
  19. Erickson, G. L.(1979). Children's conceptions of heat and temperature. Science Education, 63(2), 221-230 https://doi.org/10.1002/sce.3730630210
  20. Harrison, A. G., Grayson, D. J., & Treagust, D. F.(1999). Investigating a grade 11 student's evolving conceptions of heat and temperature. Journal of Research in Science Teaching, 36(1), 55-87 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199901)36:1<55::AID-TEA5>3.0.CO;2-P
  21. Jones, M. G., Carter, G., & Rua, M. J,(2000). Exploring the development of conceptual ecologies: Communities of concepts related to convection and heat. Journal of Research in Science Teaching, 37(2), 139-159 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(200002)37:2<139::AID-TEA4>3.0.CO;2-1
  22. Lewis, E. L. & Linn, M. C.(1994). Heat energy and temperature concepts of adolescents, adults, and experts: Implications for curricular improvements. Journal of Research in Science Teaching, 31(6), 657-677 https://doi.org/10.1002/tea.3660310607
  23. Lewis, E. L. & Linn, M. C.(1996). Where Is the Heat?: A Response to David Pushkin. Journal of Research in Science Teaching, 33(3), 335-337
  24. Linn, M. C., & Songer, M. B.(1991). Teaching thermodynamics to middle school students: What are appropriate cognitive demands? Journal of Research in Science Teaching, 28(10), 885-918
  25. Linn, M. C., Songer, N. B., Lewis, E. L.. & Stern, J.(1993). Using technology to teach thermodynamics: Achieving integrated understanding. In D. L. Ferguson(Ed.), Advanced educational technologies for mathematics and science (Vol 107)(pp. 5-60). Berlin: Springer Verlag
  26. Lubben, F. & Campbell, N.(1999). Students' Use of Cultural Metaphors and Their Scientific Understandings Related to Heating. Science Education, 83(6), 761-774 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199911)83:6<761::AID-SCE7>3.0.CO;2-O
  27. Pushkin, D. B.(1996). A Comment on the Need to Use Scientific Terminology Appropriately in Conception Studies. Journal of Research in Science Teaching, 33(2), 223-224
  28. Ronan, C. A.(1982), Science: Its History and Development Among the World's Cultures. Facts-on File, New York
  29. Sciarretta, M. V.(1990). On the thermal properties of materials: International Journal of Science, 12(4), 369-379