References
- 강순희, 박종윤, 정재용(1994) 중학생의 열과 온도에 대한 선입개념을 고려한 수업방안 개발. 화학교육, 21(3), 148-161
- 교육부(1998). 초등학교 3, 4, 6학년 자연 교과서. 국정교과서주식회사
- 권기태(1993). 국민학교 아동들의 열과 온도에 대한 개념 조사. 한국교원대학교 석사학위논문
- 김영주, 김익균(1995). 고등학교 물리교과의 에너지와 열 단원과 타 과학교과의 연계성에 대한 학생들의 이해. 물리교육, 13(1), 1-10
- 김용은 역(1997). 대학물리학. 서울: 도서출판 대웅
- 김은경(2001). 초등학생의 열과 온도에 대한 이해수준과 대안개념 조사. 한국교원대학교 석사학위논문
- 김익진(1999). 초등학생의 열 개념 유형과 온도 개념 형성의 관계. 대구교육대학교 석사학위논문
- 신미라(1999). 중학생의 열이동에 관한 개념 조사. 한국교원대학교 석사학위논문
- 양신호(1995). 초인지 활동을 통한 중학생의 결과 온도 개념 변화에 관한 연구. 공주대석사학위논문
- 오진곤(1996). 화학의 역사. 서울: 전파과학사
- 이선경, 김우희(1995). 열의 오개념 교정을 위한 과학사의 도입에 관한 연구. 한국교육학회지, 21(3), 148-161
- 전우수(1993). 국민학생의 과학 오개념 조사 연구. 초등과학교육, 12(2), 145-166
- 최행숙, 김은경, 백성혜, 이길재, 정완호(2001). 초등학생들의 열과 온도에 대한 대안개념 조사. 초등과학교육, 20(1), 123-138
- 한순미(2001). 비고츠키와 교육. 서울: 교육과학사
- Abraham, M. R., Williamson, V. M & Westbrook, S. L.(1994). A Cross-Age Study of the Understanding of Five Chemistry Concepts. Journal of Research in Science Teaching, 31(2), 147-165 https://doi.org/10.1002/tea.3660310206
- Ausubel, D. P.(1969). School Learning. NY: Holt, Rinehart & Winson
- Driver, R., Guesne, E., & Tiberghien, A. (1985). Children's ideas in science. Milton Keynes, England: Open University Press
- Engel-Clough & Driver, R.(1986). A study of consistency in the use of students' conceptual frameworks across different task contexts. Science Education, 70(4), 473-496 https://doi.org/10.1002/sce.3730700412
- Erickson, G. L.(1979). Children's conceptions of heat and temperature. Science Education, 63(2), 221-230 https://doi.org/10.1002/sce.3730630210
- Harrison, A. G., Grayson, D. J., & Treagust, D. F.(1999). Investigating a grade 11 student's evolving conceptions of heat and temperature. Journal of Research in Science Teaching, 36(1), 55-87 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199901)36:1<55::AID-TEA5>3.0.CO;2-P
- Jones, M. G., Carter, G., & Rua, M. J,(2000). Exploring the development of conceptual ecologies: Communities of concepts related to convection and heat. Journal of Research in Science Teaching, 37(2), 139-159 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(200002)37:2<139::AID-TEA4>3.0.CO;2-1
- Lewis, E. L. & Linn, M. C.(1994). Heat energy and temperature concepts of adolescents, adults, and experts: Implications for curricular improvements. Journal of Research in Science Teaching, 31(6), 657-677 https://doi.org/10.1002/tea.3660310607
- Lewis, E. L. & Linn, M. C.(1996). Where Is the Heat?: A Response to David Pushkin. Journal of Research in Science Teaching, 33(3), 335-337
- Linn, M. C., & Songer, M. B.(1991). Teaching thermodynamics to middle school students: What are appropriate cognitive demands? Journal of Research in Science Teaching, 28(10), 885-918
- Linn, M. C., Songer, N. B., Lewis, E. L.. & Stern, J.(1993). Using technology to teach thermodynamics: Achieving integrated understanding. In D. L. Ferguson(Ed.), Advanced educational technologies for mathematics and science (Vol 107)(pp. 5-60). Berlin: Springer Verlag
- Lubben, F. & Campbell, N.(1999). Students' Use of Cultural Metaphors and Their Scientific Understandings Related to Heating. Science Education, 83(6), 761-774 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199911)83:6<761::AID-SCE7>3.0.CO;2-O
- Pushkin, D. B.(1996). A Comment on the Need to Use Scientific Terminology Appropriately in Conception Studies. Journal of Research in Science Teaching, 33(2), 223-224
- Ronan, C. A.(1982), Science: Its History and Development Among the World's Cultures. Facts-on File, New York
- Sciarretta, M. V.(1990). On the thermal properties of materials: International Journal of Science, 12(4), 369-379