Analysis of Types on Osmotic Pressure and Semipermeable Membrane Concept in Chemistry and Biology Textbooks

화학과 생물 교과서에서 삼투압과 반투막 개념에 관한 설명 유형 분석

  • Published : 2002.09.30

Abstract

In this study, we analyzed the explanation of the concepts related to osmotic pressure and semipermeable membrane that were represented in chemistry and biology textbooks of high school and general course of college. There were 4 types of explanation in osmotic pressure and 3 types of semipermeable membrane concept. Students can understand the concepts with different meaning because there are different viewpoints on the explanations of the concepts. We must consider the various types of explanation when we design science textbooks because these confusions disturb students' understanding of the concepts.

이 연구에서는 고등학교 화학과 생물 교과서, 대학교 화학 및 생물 교재를 중심으로 삼투압과 반투막의 개념에 대한 설명 유형을 분석하였다. 연구 결과, 삼투압에 개념에 관련된 설명 유형은 대략 4개 정도의 유형이 있었으며, 반투막에 관한 설명 유형은 3가지 정도가 있었다. 특히 이러한 설명 유형 사이에는 시각의 차이가 있어서 같은 개념이 전혀 다른 현상으로 이해될 수 있는 경우도 있었다. 이러한 설명 유형의 차이는 학생들의 이해에 혼란을 가져올 수 있으므로 교과서 구성에서 재고할 필요가 있다고 본다.

Keywords

References

  1. 박경희(1998). 고등학생들의 삼투개념 이해를 위한 인지갈등 수업모형의 적용. 한국교원대학교 석사학위논문
  2. 송영보(1994). 삼투압에 영향을 주는 요인에 관한 탐구. 제40회 전국 과학 전람회 화학분야
  3. 신선옥(1993). 확산과 삼투에 관한 고등학생들의 개념 및 오개념 연구. 전남대학교 석사학위논문
  4. 이현욱(1994). 확산과 삼투에 관한 분자운동 모델에 기초한 순환학습의 효과. 전남대학교 석사학위논문
  5. 전태식(1998). 수업 전략과 학습자 특성이 삼투개념의 이해에 미치는 영향. 한국교원대학교 박사학위논문
  6. 조회형, 박승재(1994). 학습론과 과학교육. 과학교육사: 서울
  7. 홍준의(1998). 학생의 인지 수준과 순환 학습이 ‘삼투’ 개념의 이해에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  8. Atkins, P. W.(1995). Physical Chemistry (6th ed.). Oxford University Press: New York. 226-229
  9. Ausuble, D. P.(1969). School Learning, Holt, Rinehart & Winston: N.Y.
  10. Bodner, G. M., & Pardue, H. L. (1998). 일반화학 2판. 범한서적: 서울. 437-438
  11. Brady, J. E.(1996). 일반화학 5판. 탐구당: 서울. 522-526
  12. Brady, J. E., & Holum, J. R.(1997). 화학 2판. 자유아카데미: 서울. 623-625
  13. Brown, T. L., LeMay, H. E., & Bursten, B. E.(1999). 일반화학 7판. 녹문당: 서울. 508-517
  14. Campbell, N. A.(1987). Biology (2nd ed.), The Benjanin. Cummings Publishing Company: Califonia, 162-167
  15. Christianson, R. G., & Fisher, K. M.(1999). Comparison of student learning about diffusion and osmosis in constructivist and traditional classrooms. Science Eduation, 21(6), 687-698
  16. Ebbing, D. D., & Wringhton, M. S.(1995), 일반 화학 5판. 교보문고: 서울. 524-527
  17. Friedler, Y., Amir, R., & Tamir, P.(1987). High school students' difficulties in understanding osmosis. Science Education, 9(5), 541-551 https://doi.org/10.1080/0950069870090504
  18. Guttman, B. S., & Hopkins, J. W.(1983). Understanding Biology. Harcourt Brace Jovanovich: New York. 270-271
  19. Hill, J. W., & Petrucci. R. H.(1998). 일반화학. 자유아카데미: 서울. 514-519
  20. Keeton, W. T., & Gould, J. L.(1980). Biological Science (4th ed.). W. W. Norton & Company: New York. 85-90
  21. Kimball, J. W.(1983). Biology (5th ed.). Addison-Wesley Publishing Company: Massachusetts. 108-112
  22. Kotz, J. C & Paul Treichel, Jr.(1999). 최신일반 화학. 탐구당: 서울. 766-770
  23. Malone, L. J.(1999). 화학의 기본개념. 자유아카데미: 서울. 367-369
  24. McMurry, J., Fay, R. C.(1996). Chemistry. Prentis-Hall Publishing: N.J. 515-525
  25. Moore, J. W., Stanitski, C. L., Wood, J. L., Kotz, J. C., & Joestern, M. D.(2000). 일반화학. 자유아카데미: 서울. 831-832
  26. Morse, J. G., & Vitz, E.(1999). A Simple demonstration model of osmosis. Journal of Chemical Education, 76(1), 64-65 https://doi.org/10.1021/ed076p64
  27. Noggle, J. H.(1998). 물리화학 3판. 자유아카데미: 서울. 362-363
  28. Odom, A. L., & Barrow, L. H.(1995). Development and application of a two-tier diagnostic test measuring college biology students' understanding of diffusion and osmosis after a course of instruction, Journal of Research in Science Teaching, 32(1), 45-61 https://doi.org/10.1002/tea.3660320106
  29. Oxtoby, D. W., Gillis, H. P., & Nachtrieb, N. H.(2000). 현대일반화학 4판. 자유아카데미: 서울. 209-211
  30. Purves, W. K., Oriahs, G. H., & Craig Heller, H.(1996). Life (4th ed.). HarperCollins College Publishers: New York. 102-107
  31. Raymond, C.(1998). 일반화학 5판. 사이텍미디어: 서울. 411-413
  32. Soyibo, K.(1983). Selected science misconceptions amongst some Nigerian school students. In H. Helm and J. D. Novak(eds.), Proceedings of the international seminar on misconceptions in science and mathematics, Cornell University, 443-151
  33. Villee, C. A.(1994). 최신생물학. 법문사: 서울. 148-151
  34. Wallace, R. A., Sanders, G. P., & Ferl, R. J.(1996). Biology (4th ed.). HarperCollins College Publishers: New York. 111-113
  35. Zumdahl, S. S.(1996). 일반화학. 일신사: 서울. 469-473