The Effects of Scientific Inquiry Experiments Emphasizing Social Interaction

사회적 상호작용을 강조한 과학 탐구실험의 효과

  • Published : 2002.12.30

Abstract

This study investigated the effects of scientific inquiry experiments emphasizing social interaction on the academic achievement, the ability for science inquiry and the learning motivation of the students. To examine the differences among the classes of scientific inquiry experiments according to the way of organizing small groups, the effects of the group in homogeneous cognitive level and the group in heterogeneous cognitive level were compared. 255 7th-graders were grouped into the treatment group and the control group. After the treatment group received the scientific inquiry experimental lessons emphasizing social interaction and the control group received traditional lessons for one year, academic achievement, ability for scientific inquiry, and learning motivation were examined. These inquiry experiments were composed of four steps which are eliciting, familiarizing, constructing and bridging. And students can interact with peers and teachers through the process of relating observed phenomena to concept, constructing experiment procedure, and eliciting results. The ANCOVA results revealed that there were significant effects of science inquiry experiments emphasizing social interaction on the academic achievement, the ability for scientific inquiry and the learning motivation of the students. The significant academic achievement of the students in most of the cognitive levels, if not all, was found and degree of improvement in the ability for scientific inquiry was lower than that in the academic achievement. Concerning the effects according to the way of organizing small groups, there were significant improvement in academic achievement and learning motivation of the group in homogeneous cognitive level compared to the group in heterogeneous cognitive level. These results indicate that social interaction in learning is important and it has positive influences on the improvement in academic achievement and ability for scientific inquiry of students.

사회적 상호작용을 강조한 과학탐구실험이 학생들의 학업성취와 과학탐구능력 및 학습동기에 미치는 효과에 대해 연구하였으며, 탐구실험 수업이 소집단의 구성방식에 따라 어떠한 차이를 나타내는지 알아보기 위해 인지수준이 동질인 집단과 이질인 집단의 효과를 비교하였다. 이를 위해 중학교 2학년 255명을 통제집단과 실험집단으로 나누어, 실험집단에는 사회적 상호작용을 강조한 과학탐구실험 수업을, 통제집단에는 전통적인 실험 수업을 1년간 적용한 후 과학 학업성취도, 과학탐구능력, 학습동기 검사를 실시하였다. 사회적 상호작용을 강조한 탐구실험은 이끌어내기, 친숙해지기, 구성하기, 확장하기의 4단계로 구성되어 있으며, 관찰 현상을 학습과 연관시키고 실험을 설계하며 결론을 이끌어내는 과정을 통해 동료 및 교사와 상호작용을 할 수 있도록 구성되어 있다. 연구 결과 사회적 상호작용을 강조한 과학탐구실험은 학생들의 학업성취와 과학탐구능력 및 학습동기에서 유의미한 효과가 있었다. 모든 인지수준의 학생들에게 효과가 나타난 것은 아니었으나 대부분의 인지 수준에서 학업성취의 효과가 크게 나타났으며, 학업성취에 비해 과학탐구능력의 향상정도가 낮았다. 소집단 구성에 따른 효과에서는 동질집단이 이질집단에 비해 성취도와 학습동기에서 유의미한 향상이 있었다. 이러한 결과는 과학탐구실험에서 상호작용이 중요하며, 상호작용이 학생들의 성취도와 탐구능력 향상에 긍정적 영향이 있음을 시사한다.

Keywords

References

  1. 강석진, 김창민, 노태희(2000). 소집단 토론 과정에서의 언어적 상호작용 분석. 한국과학교육학회지, 20(3), 353-363
  2. 교육부(1998). 과학과 교육과정(별책9). 서울: 대한교과서 주식회사
  3. 교육부(1999). 중학교 교육과정 해설(III). 서울: 대한교과서 주식회사
  4. 권재술, 김범기(1994). 초. 중학생들의 과학탐구능력 측정도구의 개발. 한국과학교육학회지, 14(3), 251-264
  5. 김영민, 권성기(1992). 전류 개념 변화를 위한 순환학습의 효과. 한국과학교육학회지, 12(3), 61-75
  6. 김조연, 신애경, 박국태, 최병순(2001). 사회적 상호작용을 강조한 과학 탐구실험의 효과 및 학생들의 인지수준에 따른 상호작용 분석. 대한화학회지, 45(5), 470-480
  7. 노태희, 박수연, 임희준(1998) 중학교 과학 수업에서 학생 중심 활동을 강조한 협동학습과 개별학습 전략의 효과. 화학교육, 25(1) 56-64
  8. 노태희, 임희준, 차정호, 노석구, 권은주(1997). 협동학습전략의 교수효과: 물상 수업에 LT 모델 적용, 한국과학교육학회지 17(2), 139-147
  9. 박수연(1998). 협동학습 전략에서 소집단 구성 방법의 효과. 서울대학교 석사학위논문
  10. 송신숙(1994). 피아제의 형식과제 수업이 논리사고력과 과학탐구능력에 미치는 영향, 한국교원대학교 석사학위논문
  11. 양명원(1988). 순환학습모형을 이용한 일반화학 실험이 학생들의 화학수업에 대한 태도와 탐구능력의 신장에 미치는 영향, 한국교원대학교 석사학위논문
  12. 이양락(1997). 협동학습이 중학생의 과학 지식, 탐구 능력 및 학습 환경 인식에 미치는 효과. 서울대학교 박사학위논문
  13. 임청환, 김승화, 양일호(1997). 초 중학생들의 과학탐구능력에 미치는 인지적 정의적 성에 대한 공변량 구조분석. 한국과학교육학회지 17(1), 1-10
  14. 임희준(1998). 과학수업에서의 협동학습: 교수 효과와 소집단의 언어적 상호작용 서울대학교 박사학위논문
  15. 정완호, 권재술, 최병순, 정진우, 김효남, 허명(1996). 과학수업모형의 비교 분석 및 내용과 활동 유형에 따른 적정 과학수업 모형의 구안. 한국과학교육학회지, 16(1), 13-34
  16. 조부경, 김효남, 백성혜, 김정준(2001). 구성주의 이론, 관점, 그리고 실제, 서울: 양서원
  17. 최병순(1990). learning cycle model을 이용한 화학 실험이 학생들의 탐구능력 신장에 미치는 영향. 화학교육, 17(1). 6-11
  18. 한순미 (1999). 비고츠키와 교육. 서울: 과학교육사
  19. 현종오(2001). 사회적 상호작용을 강조한 과학 탐구실험에서 학생들의 학습동기에 따른 상호작용분석, 한국교원대학교 석사학위논문
  20. Adey, P. & Shayer, M.(1994). Really raising standards: Cognitive intervention and academic achievement. London: Routledge
  21. Anderman, E. M., & Young, A. J.(1994). Motivation and strategy use in science: Individual differences and classroom effects. Journal of Research in Science Teaching, 31(8), 811-831 https://doi.org/10.1002/tea.3660310805
  22. Chang, H. P.. & Lederman, N. G.(1994). The Effects of Levels of Cooperation within Physical Science Achievement, Journal of Research in Science Teaching, 31(2), 167-181 https://doi.org/10.1002/tea.3660310207
  23. Gunstone, R. F., & Champagne, A. B.(1990). Promoting conceptual change in the laboratory. In E. Hegarty-Hazel (Ed.), The student laboratory and the science curriculum. London: Routledge
  24. Hodson, D. K.(1990). A critical look at practical work in school science. School Science Review. 71(256). 33-40
  25. Johnson, D. W., & Johnson, R. T.(1989). Cooperation and Competition: Theory and Research. Edina, MN: Interaction Book Company
  26. Lawson, A. E., & Renner, J. W.(1989). A theory of instruction: Using the Learning Cycle to teach science concepts and thinking skills. NARST Monograph (Number One)
  27. Lawson, A. E.(1995). Science teaching and the development of thinking. California: Wadsworth Publishing Company
  28. Lazarowitz, R. & Karsenty, G.(1990). Cooperative learning and students academic achievement, Process skills, learning environment, and self-esteem in tenth grade biology classrooms. In S. Sharan(ed.), Cooperative Learning: Theory and Research. New York: Praeger, 123-149
  29. Lazarowitz, R., Hertz-Lazarowitz, R., & Baird, J, H.(1994). Learning science in cooperative setting: Academic achievement and affective outcomes. Journal of Research in Science Teaching, 31(10), 1121-1131 https://doi.org/10.1002/tea.3660311006
  30. Lonning, R. A.(1993). Effect of cooperative learning strategies on student verbal interactions and achievement during conceptual change instruction in 10th grade general science. Journal of Research in Science Teaching, 30(9), 1087-1101 https://doi.org/10.1002/tea.3660300907
  31. Nattiv, A.(1994). Helping behaviors and math achievement gain of students using cooperative learning. The Elementary School Journal, 94(3), 285-297 https://doi.org/10.1086/461767
  32. Piaget, J. & Inhelder, B.(1974). The child's construction of quantities. London: Routlege and Kegan Paul
  33. Questionnaire on approaches to learning and studying(1995). Center for Research on Learning and Instruction. University of Edinburgh
  34. Revard, L. P. & Straw, S. B.(2000) The effect of talk and writing on learning science: An exploratory study. Science Education. 84(5), 566-591 https://doi.org/10.1002/1098-237X(200009)84:5<566::AID-SCE2>3.0.CO;2-U
  35. Shayer, M. & Adey, P., & Wylam, H.(1981). Group tests of cognitive development ideals and realization. Journal of Research in Science Teaching, 18(1), 157-168 https://doi.org/10.1002/tea.3660180208
  36. Slavin, R. E.(1995) Cooperative Learning: Theory, research, and practice. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall
  37. Swing, S. R. & Peterson, P. L.(1982). The relationship of student ability and Small-group interaction to student achievement American Educational Research Journal, 19(2), 259-274 https://doi.org/10.3102/00028312019002259
  38. Vygotsky, L. S.(1978). Mind in society: The development of higher psychological precesses. Cambridge, MA: Havard University Press
  39. Webb, N. M.(1985). Student interaction and learning in small group: A research summary. In R. Slavin, S. Sharan, S. Kagan, R. Hetrz-Lazarowitz, C. Webb, & T. Schmuck (Eds.), Learning to cooperate, cooperating to learn. New York, NY: Plenum Press, 147-172