여성 포탈 사이트의 차별화 전략에 관한 실증 연구

Differentiation Strategies for a Women Portal Site: An Empirical Study

  • Kim, Hyun-Soo (Division of Management Information Science College of Business Administration Dong-A University) ;
  • Kim, Na-Rang (Busan College of Information Technology Library) ;
  • Hong, Soon-Goo (Division of Management Information Science College of Business Administration Dong-A University)
  • 발행 : 2002.12.31

초록

최근 조사결과를 보면 한국에서의 여성 인터넷 이용률은 전체 이용자의 45.3%로써 빠른 속도로 증가하고 있다. 이런 여성 인터넷 이용률의 성장으로 여성 포탈 사이트 시장의 경쟁이 치열해지고 있다. 그러나 여성포탈사이트가 갖는 브랜드 파워가 약하여 다른 종합 포탈 사이트와의 차별화 전략이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 6C전략(Contents, Community, Commerce, Connection, Customizing, Communication)을 바탕으로 여성 포탈 사이트 차별화 전략을 제시하고자 한다. 이를 검증하기 위해 온라인 상에서 세부 전략별로 설문 조사를 실시하였다. 총 348개 샘플을 가지고 분석하였으며, 그 결과 15개의 차별화 전략이 제시되었다. 이 전략은 향후 여성을 토대로 인터넷 마케팅을 도입하고자 하는 기업의 실무자들에게 실질적인 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.

The recent survey shows that female web-suffers in Korea make up to 45.3% of total netizens and this growth will be continued. While the market in women portal sites is spotlighted recently, a brand power of a women portal site is still weaker to compete with other general portal sites. To be competitive, the women portal site should implement differentiation strategies. The primary objective of this research is to suggest the differentiation strategies for a women portal site based on the 6C (contents, community, commerce, connection, communication, and customizing). To achieve this goal, the questionnaire is posted on the web site and 348 samples are analyzed. As a result, the 15 differentiation strategies that are validated via the web-survey are presented. The results of this study are expected to help companies develop appropriate strategies for women Internet users.

키워드

참고문헌

  1. 박현희, '정보교류에 적극적인 여성 프로슈머로 자산화해야' ADINFORMATION, 2000, pp. 107-112
  2. 오재섭 역, e-commerce 비즈니스 전략(성공을 위한 효과적인), 정보문화, 2001
  3. 윤택림, '사이버 공간에서 여성의 자리매김: 여성관련 싸이트를 중섬으로' 미래인력연구센터, 2000
  4. 페이스 팝콘, 클릭 이브속으로, 21세기북스, 2001
  5. 한국광고단체연합회, Fall KNP Survey, 2001
  6. 한국인터넷정보센터, 인터넷 이용자수 및 이용행태조사, 2002
  7. 한국인터넷정보센터, 인터넷이용자수 및 이용행태조사, 2001
  8. 한국전산원, 한국인터넷백서, 2002
  9. 한국커머스넷, 전자상거래관리사, 영진닷컴, 2000
  10. Ward Hanson, Principles of Internet Marketing, Thomson Learning, 1999
  11. Rankey, 2001, http://www.rankey.com/