Abstract
We know that the all of warfare system has been becoming complex and variety in warfield thru the Gulf-War. The all of warfare electronic systems is designed to inter-operate by networks in recently. Especially Warfare Equipment systems of Men-of-War(War ship) as like KDX(Korea Destroyer, Experimental), FF(Frigate), PCC(Costal Patrol Craft), Submarine are connected by Combat System Databus to the Command system(C2 System), so C2 system can control all of equipments in ship. In this view, the status of network(Combat System Databus) is very critical parameter in war field. So In this paper, we propose the method of Network Management System construction for War ship, and especially propose the architectural design of network management system for DX(Destroyer, Experimental) equipments using SNMP(Simple Network Management Protocol). And Link Utilization is monitored by simulation.
지난 걸프전에서 보아 익히 알 수 있듯이 최근 전장에 배치되는 무기체계들은 고도로 복잡 다양해지고 있으며, 모든 무기체계들은 전자${\cdot}$정보화되어 모든 장비들이 네트워크로 연결되고 연동이 가능하게 설계되는 추세이다. 특히 구축함이나 호위함, 초계함, 잠수함 등과 같은 군함에 탑재되는 모든 함상 장비들은 컴뱃 시스템 데이터 버스(Ethernet)와 같은 네트워크로 연결되어 컴뱃 시스템에 의해 통제 운영되고 있다. 이러한 관점에서 볼 때 군함 네트워크의 정상 동작 상태 유지는 전장에서 가장 중요한 요소라 할 수 있다. 따라서, 본 논문에서는 함정의 탑재 장비간 네트워크 관리방안에 대해 제시하고, 특히 SNMP 기반 POP 폴링 기법의 구축함(DX : Destroyer, Experimental) 탑재 장비 네트워크 관리 시스템 구조설계안을 제시하며, 시뮬레이션을 통해 사용율의 변화를 측정한다.