A Literature Review on the E-mail Survey Response

전자우편 설문조사 반응에 관한 문헌적 고찰

  • Published : 2002.01.01

Abstract

The use of internet is expanding globally in a rapid way. The situation is similar in Korea. The growth of internet affects the various aspects of a social system. Such an impact is not an exception in the field of survey data-collection. The internet survey method has gained a recognition as an important survey approach in the U.S and Europe. A number of Korean research organizations have already started implementing the new survey method, too. The time is quite ripe for the internet survey in Korea. However, it is hard to find ever a good literature review on the subject. This study intends to review the results of the past studies about the question of what factors influence the response rate, speed, and quality. The influencing factors incorporated in this review include six elements: personalization, the survey sponsorship, incentives, the questionaire format, prenotification, and follow-ups. Regarding there sis factors, the results of the past studies relating to the internet survey response are reviewed in a systematic way.

인터넷 이용은 전 세계적으로 아주 빠른 속도로 확산되고 있고 이러한 추세는 한국도 마찬가지이다. 인터넷 성장은 사회 시스템 전반에 큰 영향을 미치고 있으며, 대표적 자료수집방법인 서베이 분야에도 그 영향은 예외가 아니다. 이미 미국, 유럽의 선진국에서는 인터넷 서베이가 크게 각광받고 있으며, 우리나라의 여러 조사기관들도 인터넷 서베이를 실시하고 있다. 인터넷 서베이는 우리나라에도 어느 정도 그 여건이 성숙되어 있다고 볼 수 있다. 그렇지만 아직 응답자의 응답에 영향을 주는 요인에 대한 선행연구조차 정리되어 있지 못하고 있는 설정이다. 본 연구는 전자우편 설문조사에 있어 어떤 요인들이 응답자의 반응, 즉 응답률과 응답속도, 응답품질에 영향을 미치는가 하는 문제에 대한 기존의 연구결과를 정리하고 있다. 문헌연구의 대상으로 포함된 영향요인은 개인화, 조사기관의 성격, 응답자에 대한 보상, 설문지의 물리적 특성, 사전알림, 후속편지의 여섯 개다. 이들 여섯 개 영향요인을 중심으로 전자우편 설문조사를 이용한 기존의 선행연구 결과들을 정리해보고자 한다.

Keywords