Effect of Aging on Adhesive Strength of Rubber-steel Cord Composite and Tire-endurance

고무-스틸 코드 접착력과 타이어 내구력에 미치는 노화의 영향

  • 임원우 (금호산업주식회사 타이어사업부 R&D Center)
  • Received : 2002.04.17
  • Accepted : 2002.05.24
  • Published : 2002.06.21

Abstract

We invested effect of the keeping-time of uncured composite and thermal aging, of cured composite on adhesive strength for rubber-brass coated steel cord composite in this study. We also evaluated how the adhesive strength affects to tire endurance. Using PAD adhesion specimen, peel adhesive strength was measured. The uncured composite was kept for several days up to 35 days in factory. Cured composite was also kept for 5 and 10 days at $85^{\circ}C$ in dry oven. Peel adhesive strength was decreased with increasing keeping-time and showed lower value with increasing thermal aging time. The lower peel adhesive strength, the lower tire-endurance. This fact was caused by the humidity and thermal aging which affected in the decrease of adhesive strength of the rubber-steel cord composite and resulted in interface fracture between rubber and steel cord. This phenomenon was confirmed from SEM investigation and tire-endurance. It was just known that corrosion of steel cord's surface and aging of adhesive layer strongly affected to decrease of adhesive strength. This resulted in directly decreasing tire-endurance.

본 실험에서는 고무-황동 도금 스틸 코드 복합체의 접착성에 미치는 미가류 복합체의 방치 기간과 가류 복합체의 열노화의 영향을 검토하였다. 또한 이런 방치 조건에 따른 접착력 변화가 타이어 내구력에 어떤 영향을 미치는지를 평가하였다. PAD 접착 시편을 사용하여 박리 접착 강도를 측정하였다. 미가류 복합체의 방치 기간은 공장 조건에서 최대 35일이고 가류 복합체의 열노화는 $85^{\circ}C$ 항온조에서 5, 10일간 실시하였다. 박리 접착 강도는 방치일수가 길수록 하락하는 경향을 보였다. 또한 열노화 기간이 길수록 그 값은 낮았다. 박리 접착 강도가 낮을수록 타이어 내구력도 낮았고, 그 주된 원인이 수분과 열에 의한 노화가 고무와 스틸 코드의 접착력을 하락시켜 코드와 고무의 계면에서 파괴가 일어났기 때문이라는 것을 SEM관찰과 내구력 평가로 확인할 수 있었다. 즉, 스틸 코드 표면의 부식이나 접착증의 노화가 접착강도 하락에 크게 영향을 미치고 그 결과 타이어의 내구력 하락에도 직접적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다.

Keywords